| Auteur |
Bericht |
Ezrayah
Gepassioneerd schrijvenaar

|
Geplaatst:
za mrt 19, 2011 10:41 am |
  |
Hoi! Leuk dat je de bundel hebt gelezen.
Je zegt dat je de clou zag aankomen. Nu, ruim twee en een half jaar na dato, geef ik je gelijk. Hoewel Zee van Verbeelding na PF18 is uitgekomen, heb ik het verhaal veel veel eerder geschreven. Ik merk nu dat ik toen nog veel meer in de beginfase zat dan nu. Niet dat ik nu al zo'n briljant schrijfster ben. Als ik hetzelfde verhaal nu nogmaals zou schrijven, zou het er beslist heel anders uit zien.
Mijn inspiratie voor Een Schot voor mijn Geliefde was initieel een nummer van de Sisters of Mercy. In het nummer "The Temple of Love" komt de frase "With a gun for my lover and a shot for the pain inside" voor. De dubbelzinnigheid van die zin zette me destijds aan het denken. Daarnaast is dit verhaal in de schrijfmarathon geschreven. Een paar van de opdrachten waren als volgt; Schrijf een verhaal vanuit een bad guy perspectief (niet helemaal gelukt, want de bad guy bleek niet "the baddest" achteraf) of Omschrijf een conflict tussen mensen en een ander ras vanuit het andere ras. Hier heb ik mijn verhaal zo'n beetje ingepast.
Ik heb het net nog even doorgebladerd. Verbluffend hoe snel je kunt leren als schrijver...
Groetjes,
Esther |
_________________ Jurylid Fantastels 2011
Verhaalchirurg
... en verder aspirant-schrijver met een paar leuke wedstrijduitslagen op haar naam maar NOG geen noemenswaardige prijzen.  |
|
  |
 |
Pieter

|
Geplaatst:
za mrt 19, 2011 9:40 pm |
  |
@Princess Marcella: Leuk dat je hem gelezen hebt en hier je mening laat weten.
Bloedwaas is van mij. Ik geloof het meteen als je zoiets al eens eerder hebt gelezen, al ben ik me er niet echt van bewust. Is in ieder geval niet met opzet gedaan  |
_________________ Vlo en Stiekel
------Winnaar Unleash Award 2009------
-Winnaar aanmoedigingsprijs PHP 2008-
|
|
     |
 |
Princess Marcella
PF abonnee
|
Geplaatst:
za mrt 19, 2011 10:24 pm |
  |
Dank voor jullie commentaar bij jullie verhalen.
Ik lees de BoF boeken al vanaf het begin en ik zie schrijvers groeien en beter worden. Je ziet ook dat schrijvers een eigen schrijfstijl ontwikkelen. Bij de bundel Zee van verbeelding viel het mij gewoon op van "he dat ken ik", of wist ik waar het verhaal heen ging. Ik wil graag verrast worden. Maar ik realiseer mij ook dat dat steeds moeilijker wordt als je al meer dan 25 jaar SF&F leest. Daarom als een verhaal wel de bekende ingredienten heeft, maar toch lekker weg leest ik er altijd plezier van heb gehad. En daar gaat het toch vooral bij mij om. Lezen moet ontspannend zijn.
En het is ook waar dat schrijvers beinvloed worden (bewust of onbewust) door de dingen die ze zelf lezen. Het is zelfs leuk om te kijken waardoor ze beinvloed zijn. |
_________________ Princess Marcella, Queen of the Red Desert |
|
   |
 |
Pieter

|
Geplaatst:
za mrt 19, 2011 10:40 pm |
  |
Moet ik er ook bij vermelden dat voor mij (en de meeste anderen) hetzelfde geldt als bij Ezrayah. Het heeft best een tijd geduurd voordat de bundel er kwam. Ik geloof dat ik dit eind 2008 geschreven heb. Ik mag hopen dat ik me in de tussentijd toch wel ontwikkeld heb.  |
_________________ Vlo en Stiekel
------Winnaar Unleash Award 2009------
-Winnaar aanmoedigingsprijs PHP 2008-
|
|
     |
 |
Princess Marcella
PF abonnee
|
Geplaatst:
za mrt 19, 2011 10:56 pm |
  |
Is het ook niet zo dat je eens je plafond bereikt? Dat je niet verder meer ontwikkeld? Een goed voorbeeld is Jaap. Ik ken hem al vanaf hij zijn eerste schrijfsels publiceerde en hij is sindsdien enorm gegroeid en nu lopen zijn verhalen lekker en lees ik zijn verhalen en boeken heel erg graag. Ik hoop voor iedereen die voor PF en BoF schrijft dat dit ook gebeurt. Dan kom ik nog eens tijd te kort om al die boeken te lezen  |
|
   |
 |
Jos Weijmer
Fantasyliefhebber

|
Geplaatst:
za mrt 19, 2011 10:59 pm |
  |
Ik heb je trouwens nog niet bedankt voor je leuke en motiverende reactie. Erg fijn dat je de moeite neemt input te geven.
Zelf ben ik ook helemaal weg van de schrijfsels van Jaap. Wat dat betreft duurt het wel nog even voor ik mijn plafond kan aanraken .  |
_________________ www.zilverspoor.com
www.alteregopress.com
www.jwartstudio.com |
|
    |
 |
Hay van den Munckhof
|
Geplaatst:
za mrt 26, 2011 1:33 pm |
  |
Princess Marcella schreef:
| Quote: | | De twee verhalen van Hay. Ik moet bekennen dat ik niets had met je prehistorische verhaal. Ik kwam er niet in en het kwam niet tot leven. Dat zal wel aan mij liggen. Er moet op dit gebied een heel goed verhaal liggen voordat dit gegeven mij boeit. Maar je andere verhaal, zeker leuk en fijn om te lezen. Hierin kon ik mij meer verplaatsen. Wel wat standaard verhaal, maar de schrijfwijze zorgde ervoor dat ik het lekker weglas. |
Ik zag je commentaar nu pas en vind het wel gepast om alsnog te reageren als iemand zich de moeite getroost om een reactie te plaatsen.
'Manke broeders' is in zijn eerste versie een van mijn eerste schrijfsels. Het is een uitwerking van een cursusopdracht voor de LOI-cursus creatief schrijven. Ik heb dit verhaal voor de PHP 2009 ingestuurd en de jury waardeerde het een stuk hoger (met een 12e plaats) dan 'Traisha en het ei', dat wél een recent verhaal was en waarmee ik zelf alleen al daarom ook meer had. Maar de jury oordeelde anders en dat verhaal werd 18e.
Met je opmerking over het voorspelbare in veel verhalen kan ik het wel eens zijn, óók als je het over 'Traisha en het ei hebt'. Ik heb dat verhaal met heel veel plezier geschreven en er vooral positieve reacties op gehad, maar als ik het nu nog eens teruglees, tref ik er inderdaad nogal wat 'standaardfantasyelementen' in aan. Die heb ik er echt niet bewust in verwerkt, maar omdat ik mijn hele leven een veellezer van fantasy ben geweest, zullen die er ongemerkt toch ingeslopen zijn. |
Laatst aangepast door Hay van den Munckhof op za mrt 26, 2011 6:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt. |
|
    |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
za mrt 26, 2011 3:21 pm |
  |
| Princess Marcella schreef: | | De verhalen van Bianca en Brad. zeer leuk om te lezen, zeker een goed niveau. Maar jullie kunnen beter. |
Volgende keer |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
Twitter: @Pure_Fantasy |
|
    |
 |
Princess Marcella
PF abonnee
|
Geplaatst:
za mrt 26, 2011 11:26 pm |
  |
| Alex de Jong schreef: | | Princess Marcella schreef: | | De verhalen van Bianca en Brad. zeer leuk om te lezen, zeker een goed niveau. Maar jullie kunnen beter. |
Volgende keer |
Ik weet het, je kan niet altijd pieken.
Ik was eigenlijk nog iets vergeten bij mijn commentaar. Ookal waren veel verhalen voorspelbaar. Ik heb het boek met plezier gelezen en daar gaat het mij vooral om. Maar met mijn commentaar probeer ik ook de schrijvers te prikkelen om meer uit hun schrijfsels te halen.
Hay: Zo merk je maar weer dat smaken verschillen. |
|
   |
 |
|
|