|
|
| Auteur |
Bericht |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
ma mrt 12, 2012 4:12 pm |
  |
Ik heb nooit goed begrepen,’ zei ze, ‘waarom mensen zo bang zijn voor vampiers. Als ik het goed begrijp zijn ze niet veel anders dan jij en ik.’ Ik moest lachen. Ze keek me vertwijfelend aan. ‘Ik meen het,’ zei ze.
‘Vampiers zijn niets meer dan een metafoor,’ zei ik. ‘Ze staan voor alles – gevoelens en gedachten – wat het leven beetje bij beetje uit je aderen zuigt. Zoals woede of wraak. Een slecht huwelijk of een rotbaan. De lege muren van een depressie.’
‘Of een droom,’ zei ze. Ik keek haar vragend aan. ‘Of een droom, die je verlamt, die je betovert, die bezit van je neemt. Een droom waaruit je altijd met een kater ontwaakt.’
‘Of een droom,’ stemde ik aarzelend toe. ‘Een droom achter zwarte en vervallen muren.’
Stel je een glijbaan voor die geen glijbaan is. Stel je een auto-ongeluk voor met vergaande en bovennatuurlijke gevolgen. Een liefdesrelatie met een bloederige climax. De verschrikkingen van de Tweede Oorlog of een onbekende, maar angstaanjagende apocalyptische toekomst, waar de wereld door een onbekende ziekte wordt geplaagd. ‘Niets is zoals het lijkt’, zegt de schrijver. ‘En het gaat me om het moment waarop we dat beseffen. Waarin onze werkelijkheid afbrokkelt en niets meer dan een schreeuw achterblijft…’ Het resultaat zijn twaalf angstaanjagende verhalen met onverwachte plotwendingen en personages die je lang zullen bijblijven. ‘Ik wilde iets schrijven dat bijt. Iets schrijven dat raakt. De onontkoombaarheid van het gruwelijke. Eigenlijk wilde ik iets schrijven over die muren, die zwarte muren, die ons dagelijks omringen.’
Over de auteur:
Anthonie Holslag is geboren in Amsterdam, maar verhuisde op een zeer jonge leeftijd naar de Verenigde Staten waar hij zijn tienerjaren heeft gewoond. Hij heeft sindsdien verschillende verhalen geschreven, die zowel in Nederland als in Amerika in diverse school- en studentenbladen zijn gepubliceerd. In 2005 is zijn eerste gedichtenbundel “Het gezicht van het verleden” verschenen en in 2009 verscheen zijn boek “In het gesteente van Ararat” over de langdurige gevolgen van collectief geweld. Naast schrijven geeft Anthonie Holslag ook lezingen en voordrachten. Anthonie is werkzaam op de Universiteit van Amsterdam en is Cum Laude afgestudeerd in Culturele Antropologie.
A5, 230 pagina`s 14,95 euro
Bestel het boek via: www.fantastischeboeken.nl |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
Twitter: @Pure_Fantasy |
|
    |
 |
AnthonieHolslag
Nieuweling
|
Geplaatst:
wo apr 11, 2012 8:27 pm |
  |
|
   |
 |
Tyler Durden
Fantasyliefhebber
|
Geplaatst:
vr apr 13, 2012 10:44 am |
  |
| Alex de Jong schreef: |
Ze keek me vertwijfelend aan. ‘Ik meen het,’ zei ze.
|
Vertwijfelend? Is dat een goed Nederlands woord?
Ik ben niet iemand die op iedere slak zout legt, maar dit is mij toch te gortig. |
|
|
  |
 |
Zenax
Nar
|
Geplaatst:
za apr 14, 2012 3:20 pm |
  |
| Tyler Durden schreef: | | Alex de Jong schreef: |
|
Ik ben niet iemand die op iedere slak zout legt, maar dit is mij toch te gortig. |
Ik moet zeggen, ik heb dit boek gelezen en ik vind hem heel erg goed. De verhalen zijn afwisselend - van een vrouw die wegrijd van een ongeluk en zich schuldig voelt tot een verhaal over een mes met geheimzinnige krachten. Ook zijn de verhalen zeer goed opgebouwd. Ik vond ze echt spannend. Mijn favoriete verhalen zijn "Reflectie in de achteruitkijkspiegel", "Een koude winter", "Waanzin" en "Wijsheid", alle verhalen die je op het verkeerde been zetten en waar het einde zeer verassend is. Er staan natuurlijk ook iets mindere verhalen tussen, zoals "Tila" (mij iets te experimenteel in opbouw) of "De plaag", die ik iets te langdraderig vond. Maar over het algemeen heb ik zeer van dit boek genoten en vind ik vooral de terugkerende thema's van existentie, relaties en angst heel goed uitgewerkt.
Kortom, ik vind het jammer dat hierboven één woord van de achterflap wordt uitgelicht, terwijl er niet inhoudelijk over de verhalen wordt gesproken. Hoewel je het dus anders beweerd, leg je kilo's zout op een enkel woord. |
|
|
  |
 |
Tyler Durden
Fantasyliefhebber
|
Geplaatst:
zo apr 15, 2012 5:49 pm |
  |
Dit is een regulier uitgegeven bundel waar geld voor wordt gevraagd. Je kunt het niet in de winkel kopen en de potentiele koper moet dus afgaan op de tekst op de achterflap. In die paar zinnen, het uithangbord van het boek, staat al een vervelende fout. De klant boeit het niet dat de schrijver zo hard heeft gewerkt en dat iedereen zo zijn best heeft gedaan; hij wil gewoon een goed product voor zijn zuurverdiende centjes.
Op een forum vol met "schrijvers" wordt dit dus kennelijk niet opgemerkt of vind men het gepaster om de andere kant op te kijken of houdt men zijn mond maar om niet het verwijt te krijgen slakken te mishandelen, maar ik vind dat als het niet goed is, dat dat gewoon gezegd moet worden. Dan kunnen mensen er namelijk wat aan doen. Zachte heelmeesters enzovoort. |
_________________ Nobody knows anything - William Goldman |
|
  |
 |
Ka Sha Gan
Redactie Pure Fantasy & Pure Thrillers

|
Geplaatst:
zo apr 15, 2012 8:52 pm |
  |
Luister, jongens...
Jullie hebben allebei gelijk, dus niet meer zeuren.
Een woord op de achterflap waarover discussie mogelijk is vanwege de foute schrijfwijze?
Het staat buiten kijf dat dit niet goed is, zondermeer.
Vervolgens vraag ik me af hoeveel lezers dit opmerken, dan zeg ik: erg weinig. Ik zeg ook dat ik uit eigen ervaring weet dat het om de dooie dood niet meevalt om een roman foutloos gepubliceerd te krijgen, zonder grote uitgeverij achter je (en zelfs met een grote uitgever zie je vaak nog fouten, maar dat terzijde).
Persoonlijk vind ik ieder boek dat meerdere loftuitingen/recensies krijgt die niet afkomstig zijn van familie of vrienden, zeker een compliment waard
Dus, als je alles tegen elkaar af streept... is het niet meer dan een kwestie van waar leg je je lat.
En persoonlijk vind ik vertwijfelend nog helemaal niet zo'n lelijk woord, artistieke vrijheid, en zo. |
_________________ Zwart als de schaduw
opent het kwaad zijn ogen,
beraadt zich spiedend als de kraai
op de volgende vleugelslag.
uit Zucht
© Rik Raven |
|
    |
 |
Tyler Durden
Fantasyliefhebber
|
Geplaatst:
ma apr 16, 2012 9:19 am |
  |
| Ka Sha Gan schreef: | Vervolgens vraag ik me af hoeveel lezers dit opmerken, dan zeg ik: erg weinig. Ik zeg ook dat ik uit eigen ervaring weet dat het om de dooie dood niet meevalt om een roman foutloos gepubliceerd te krijgen, zonder grote uitgeverij achter je (en zelfs met een grote uitgever zie je vaak nog fouten, maar dat terzijde).
|
Je hebt gelijk. Het kost erg veel tijd en inspanning (en dus geld) om een manuscript foutloos te krijgen. Het blijft mensenwerk, dus een bepaald aantal (zet)foutjes wordt je heus wel vergeven. Als je zegt dat de meeste mensen het toch niet zullen opmerken... tja, daarmee zeg je toch eigenlijk: het is wel goed genoeg zo voor onze lezers. Dat staat gelijk aan: 'boeken van mensen die niet kunnen schrijven, voor mensen die niet kunnen lezen.' Of niet?
Nou ja, het heeft niet veel zin om erop door te gaan. Er zal wel niet een herdruk komen, maar ik hoop dat de kwaliteitscontrole verbetert. Pogingen om dit af te doen als poetische taalvernieuwing vind ik niet erg overtuigend, maar desondanks succes ermee. |
|
  |
 |
Kim
Gevorderd schrijvenaar

|
Geplaatst:
ma apr 16, 2012 7:28 pm |
  |
Gefeliciteerd, Anthonie! Misschien kom je wel tegen op een van de festivals waar je je boek kunt promoten? |
_________________ Lees de eerste dertig pagina's van Gebonden in Duister op www.kimtentusscher.com |
|
   |
 |
AnthonieHolslag
Nieuweling
|
Geplaatst:
wo apr 18, 2012 8:03 pm |
  |
Beste allen,
Ik ben een tijdje niet achter mijn computer geweest, dus zie de mails nu pas. Alle feedback is voor mij welkom: zowel positief als negatief. Ik heb al heel lang geleden geleerd, dat als je iets publiceert het daarna uit je handen is. (En je er vervolgens niets meer aan kan doen.) Voor Zena hierboven (ik hoop dat ik je naam goed spel), bedankt voor het selecteren van deze verhalen. Ze zijn ook mijn favoriete. "De glijbaan" vind ik ook wel geslaagd...
En mijn vrienden (naar aanleiding van een ander commentaar hierboven) zijn overigens kritischer dan wie dan ook. Ik krijg de afgelopen dagen steeds vaker de vraag: "Heb *jij* dit geschreven? Ik wist *niet* dat *jij* - met de nadruk op *jij* - zo dacht!" Ik zeg dan altijd maar schoorvoetend: "Ik denk niet zo, maar mijn personage..."
Ik denk niet dat ze me geloven...
Met vriendelijke groet,
Anthonie Holslag |
_________________ Schrijver van "Zwarte muren", maar ook "In het gesteente van Ararat", "Het gezicht van het verleden" en diverse andere verhalen. |
|
   |
 |
AnthonieHolslag
Nieuweling
|
Geplaatst:
vr mei 04, 2012 12:39 am |
  |
De recensies (zowel officieel als van lezers) druppelen binnen. Je kunt ze vinden op mijn website. Ik ben tot nu toe positief verrast en tevreden... |
_________________ Schrijver van "Zwarte muren", maar ook "In het gesteente van Ararat", "Het gezicht van het verleden" en diverse andere verhalen. |
|
   |
 |
Princess Marcella
PF abonnee
|
Geplaatst:
vr mei 04, 2012 12:41 am |
  |
Met plezier je verhalen gelezen. Het is een afwisselende verzameling Horror verhalen geworden. Van gruwelijk tot griezelig.
Ik vond juist Tila en De plaag heel geslaagt. Waanzin en De wijsheid komen op een goede tweede plek. De koude winter was voor mij te voorspelbaar en de De kamer erin kwam te ongeloofwaardig over, had dit dichter bij de waarheid gehouden, want die is al gruwelijk genoeg geweest (denk wat Mengele heeft uitgespookt).
Nog een woord over een woord dat je veelvuldig gebruikt in je verhalen. Ik vind worden als verdomde en verdomme in de tekst meestal misstaan. Als een persoon zegt die op sterven ligt, ja dan gebruik hem vooral, maar mijd hem in de gewone tekst. Er zijn krachtigere woorden die de zelfde lading dekken. (en nee dit komt niet door mijn opvoeding, die was heidens, maar dat heb ik ook met woorden als shit, kut en fuck. Die gebruik je alleen als je ze uit de mond van een personage laat komen)
Zijn deze verhalen nu al weer 15 jaar oud? Heb je ondertussen ook nieuwer werk uit, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. |
_________________ Princess Marcella, Queen of the Red Desert |
|
   |
 |
AnthonieHolslag
Nieuweling
|
Geplaatst:
vr mei 04, 2012 11:55 am |
  |
Hey Princess Marcella,
Bedankt voor de feedback! Mag ik het ook op mijn site plaatsen? Kritiek is daarbij ook welkom...
En ze zijn al bijna twintig jaar oud. Ik heb daarna nog heel wat meer geschreven, maar staan nog onbewerkt op mijn computer. Iets van, zo schat ik, 100 korte verhalen, een aantal lange verhalen en een aantal toneelstukken. Niet allemaal horror overigens en ook niet allemaal in het Nederlands. Het zijn diverse stijlen en genres. Voor de bundel Zwarte muren had ik officieel 26 verhalen geschreven. De selectie die je nu leest is daaruit voorgekomen...
Ik ben nu bezig met een Engelstalig manuscript (waarbij ik al een contract heb met een uitgeverij), maar dit is een wetenschappelijk werk. Ironisch gezien over genocidaal geweld. Ook heb ik een kerstverhaal (???) op de publicatielijst staan; deze zal hopelijk eind dit jaar uitkomen. Het is geen horror, maar wel een heeeeel vreemd verhaal. Niet een rechtdoorzee kerstverhaal in ieder geval.
Twee jaar terug heb ik een wetenschappelijk boek gepubliceerd en daarvoor een gedichtenbundel. Ik lijk me maar niet te kunnen focussen op 1 genre.
Ps: "De plaag" was overigens een onderdeel van een drieluik. De andere twee hebben de bundel helaas niet gehaald... De officiële titel was dan ook "De plaag I". |
|
   |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
za mei 05, 2012 5:18 pm |
  |
|
    |
 |
Watergeest
Gepassioneerd schrijvenaar

|
Geplaatst:
za mei 05, 2012 9:44 pm |
  |
| Tyler Durden schreef: | | Alex de Jong schreef: |
|
|
Hangt er vanaf of het literatuur is of lectuur. In literatuur mag je ongestraft met de taal spelen. Toch? Persoonlijk vind ik het een erg mooi woord. Ze keek me vertwijfelend aan, ze bracht me met haar aankijken in verwarring. |
|
|
   |
 |
Tyler Durden
Fantasyliefhebber
|
Geplaatst:
zo mei 06, 2012 12:15 pm |
  |
Met taal spelen mag altijd, maar het betekent niet (zoals amateurs denken) dat je alle regels overboord kunt gooien en onbekommerd wat in het rond kunt kliederen. Het betekent dat je je eigen regels ontwerpt en deze consequent toepast. Zoals Bob Dylan ooit zong: 'to live outside the law, you must be honest.' Wat dit woord zou moeten uitdrukken wat je niet met de gangbare Nederlandse woorden weifelend en/of vertwijfeld kunt overbrengen; ik zou het niet weten. Persoonlijk vind ik dit ook nadrukkelijk niet mooi. Het klinkt mij in de oren als foutief en onoordeelkundig gebruik van de Nederlandse taal.
Ik zou mogelijk wel geďnteresseerd zijn in een horrorbundel die gesteld is in het Opperlans van Battus, maar zo wordt dit boek niet gepresenteerd, niet door de uitgever en ook niet door de schrijver.
Zwarte muren lijkt me overigens best een interessante bundel. Wellicht wordt het nu tijd om over de verhalen gaan praten, in plaats van maar door te blijven mekkeren over de achterflap. |
|
  |
 |
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp