|
|
| Auteur |
Bericht |
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

|
Geplaatst:
vr mei 18, 2012 12:38 pm |
  |
Ik vraag het me af.
Het was een leuke wedstrijd, maar wat blijft er over?
Mensen zenden een verhaal in. (dat is bij alle wedstrijden zo)
De verhalen worden online geplaatst. (dat is nu bijvoorbeeld ook bij Auteurs with Talent zo, zowel bij Banger Sisters als bij Spentakel)
Een deskundige jury geeft commentaar. (dat is bij de meeste wedstrijden zo, al kan de deskundigheid variëren).
Er wordt een systeem gehanteerd om de winnaar aan te wijzen. (dat is in alle wedstrijden zo, en de laatste jaren was de UA daarmee een beetje aan het experimenteren, o.a. door een rangordesysteem in het leven te roepen, en wildcards).
Daarmee verschilt de wedstrijd dus niet van andere wedstrijden. Het grote verschil was de wedstrijdbundel en mogelijke publicatie in PF.
Maar met de e-Books zie ik steeds vaker dat een wedstrijd resulteert in een (ongeredigeerde) wedstrijdbundel, al dan niet met alle ingezonden verhalen. Dat is dus niet meer opvallend, tenzij er een geredigeerde (al dan niet papieren) bundel komt, wat zijn eigen problemen oplevert.
De spectaculaire prijs: Om echt spectaculair te zijn moet het meer dan €750 zijn, anders zit het onder de hoofdprijs van de PHP.
Dus wat hou je over? Waarom is de UA geen dertien-in-een-dozijn wedstrijd zonder Adrian Stone prijs en zonder Pure Fantasy? |
_________________ Download mijn "18+" verhalenbundel Kust: 2x fantasy, 1x horror, 2x thriller en een stukje steampunk. |
|
   |
 |
Ka Sha Gan
Redactie Pure Fantasy & Pure Thrillers

|
Geplaatst:
vr mei 18, 2012 4:58 pm |
  |
Omdat de UA al een kleine traditie heeft.
Dat maakt de UA tot een wedstrijd, waar mensen voor gaan schrijven.
Er worden juryrapporten geschreven (de ene wat langer en uitgebreider dan de ander, maar de schrijver krijgt commentaar)
Er zijn meer prijzen dan alleen de eerste, tweede en derde prijs.
Op dit forum kan er naar toe geleefd worden.
Er was altijd een prijsuitreiking en die kun je organiseren hoe je wilt.
Nee, ik denk toch dat de UA wel wat is gegroeid boven enkel die leuke wedstrijd. Wie hem zou kunnen organiseren in de toekomst, die heeft die basis al en kan verder gaan op een al ingeslagen weg. |
_________________ Zwart als de schaduw
opent het kwaad zijn ogen,
beraadt zich spiedend als de kraai
op de volgende vleugelslag.
uit Zucht
© Rik Raven |
|
    |
 |
Yarrid
PF abonnee

|
Geplaatst:
vr mei 18, 2012 5:09 pm |
  |
Ik sta hier Rik volledig in bij. De UA heeft in het wereldje zijn naam verdient. Het was een kans op een podium en was een zeer leerrijke ervaring. (Toch die ene keer dat ik meedeed, over de rest kan ik niet spreken tenzij ik de reacties van de meeste deelnemers aanneem.) Ook moreel gezien heeft de wedstrijd betekenis in mijn ogen. Dus zomaar een wedstrijd van dertien in een dozijn. Neen, ik vind van niet. |
_________________ Recensent en adjunct-beheerder van Fantasy Wereld.
----
Nam qui facit, quod non sapit, diffinitur bestia |
|
    |
 |
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

|
Geplaatst:
vr mei 18, 2012 5:57 pm |
  |
| Ka Sha Gan schreef: | Omdat de UA al een kleine traditie heeft.
Dat maakt de UA tot een wedstrijd, waar mensen voor gaan schrijven. |
Ja, dat had de UA. Maar ik heb toch de indruk dat met het afgelasten van editie 2013 er een flinke breuk is gekomen:
- potentiële juryleden die verzuchten dat ze komend jaar niet hoeven (hoewel het altijd erg leuk was)
- schrijvers die al op zoek zijn naar andere wedstrijden (bijvoorbeeld door het verhaal 2 maanden eerder op te leveren bij Fantastels).
- schrijvers die zonder de kans op publicatie niet mee willen doen
- de organisatoren die de naam niet willen doorgeven (er zal dus een nieuwe, klinkende naam moeten komen).
Dus als er iemand mee door moet gaan, moet dat binnen een paar maanden rond zijn. Ik heb nog niemand gehoord die deze wedstrijd wil overnemen. En ik vraag me ook af wat je moet overnemen: toch maar weer de verhalen online zetten? Krijg je zomaar 12 begaafde juryleden bijeen? Hoe snel kun je een redelijke sponsoring voor het prijzengeld voor elkaar krijgen?
Waarin verschilt die herrezen UA-die-niet-zo-mag-heten wezenlijk van al het andere, en wat zijn de overeenkomsten met wat er was?
Gezien het feit dat dit ook een platform is voor de PHP en Fantastels denk ik dat het op dit forum niet minder druk zal worden als er buiten het forum een nieuwe wedstrijd wordt georganiseerd.
Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat er hier alleen maar mensen tevreden zijn als Alex zegt "Dat was allemaal maar een grapje. Natuurlijk gaan we gewoon door. UA gaat door, Boekengala gaat door en natuurlijk hoort de PF daar ook bij."
Maar je kunt niet meer op hem en Ron en Ad rekenen. Als je een UA wilt, zul je het helemaal zelf moeten doen. Dat illustere trio heeft de laatste jaren al genoeg gedaan, laat ze dan. Kom met een voorstel, zorg dat er geld is, dan kan iedereen verder. |
_________________ Download mijn "18+" verhalenbundel Kust: 2x fantasy, 1x horror, 2x thriller en een stukje steampunk. |
|
   |
 |
jack
PF redactielid

|
Geplaatst:
zo mei 20, 2012 10:36 pm |
  |
Als mensen iets nieuws willen doen: doe het dan, en laat het niet bij woorden. Zelf heb ik zo'n tien jaar een bijdrage geleverd aan verhalenwedstrijden. Eerst zelf via suspensestory.com, daarna samen met Alex: de Unleash Award. Ten overvloede: het is even mooi geweest zo, maar het staat anderen natuurlijk vrij nieuwe, eigen initiatieven te lanceren.
Op deze plek wil ik wel nog even alle juryleden, sponsors en andere betrokkenen die door de jaren heen hebben geholpen, enorm bedanken. De talloze uren en euro's die jullie geschonken hebben, werden en worden ten zeerste gewaardeerd. Een dikke pluim aan jullie allen! |
_________________ www.jacklance.nl |
|
   |
 |
Phedre
PF abonnee

|
Geplaatst:
zo mei 20, 2012 10:53 pm |
  |
Ik heb Martijn overgehouden aan de UA, wij ontmoeten elkaar tijdens de prijsuitreiking in mei 2007 (vijf jaar jubileum over 6 dagen), hij deelnemer, ik jurylid. Daar ben ik erg tevreden mee!
Dank je wel, UA!  |
_________________ De Fantasy Leesclub |
|
    |
 |
Adinda
PF abonnee
|
Geplaatst:
ma mei 21, 2012 2:04 pm |
  |
Nou ja, das toch iets, Phedre.
Ik schreef dit ook al in het PHP-draadje waar ik niets van de commotie snap en ook niet wil snappen, dus ga het me hier of daar alsjeblieft niet op hoge toon uitleggen, maar: wat heeft Nederlandse fantastiek nu nodig, erkenning (van wie of wat dan ook), of bekendheid onder lezers?
Ik denk dat laatste. En dat bereik je niet met verhalenwedstrijden. Dat bereik je eerder met prijzen voor gepubliceerd werk.
Er wordt ontzettend veel fantasy uitgegeven de laatste jaren dus ik neem aan dat er wel degelijk een grote en groeiende doelgroep is.
Waarom geen prijzen, en dan niet alleen voor Nederlandstalig werk, maar ook voor beste vertaalde Young Adult, Roman, Kort verhaal (haha).
Op die manier zou het wellicht bij een goede marketing mogelijk zijn om grotere groepen lezers te bereiken, en ze passant ook nog kennis te laten maken met Nederlandstalige fantasy.
Ik denk ook dat prijzen voor gepubliceerd werk bij het volwassen worden van een genre nodig zijn. En dat de tijd best rijp is.
Moeten we alleen nog even een Genootschap oprichten dat een en ander vorm kan geven. Hoe moeilijk kan het zijn? |
_________________ Mijn blog: recensies, bespiegelingen en ontboezemingen http://fantastiek.blogspot.com/
Schrijfster van Vrouwe van Arak, zie: www.adindavolkers.nl |
|
  |
 |
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

|
Geplaatst:
ma mei 21, 2012 3:12 pm |
  |
| Adinda schreef: | Ik denk ook dat prijzen voor gepubliceerd werk bij het volwassen worden van een genre nodig zijn. En dat de tijd best rijp is.
|
Zoiets is er al: twitteraar EenVerhaal (die ik verder niet ken) doet steeds een top-zoveel waarop je kunt stemmen. Zoiets kun je uitbouwen.
Of iets breeds doen met de bestaande platforms, zoals de ff-leesclub of Ezzulia.
Koppel er wat leuke dingen aan voor de lezers (niet het boek winnen, dat hebben ze als het goed is al gelezen!), maar bijvoorbeeld een optreden van de schrijvers in een (virtuele) leeskring om dieper op het verhaal in te gaan. |
|
   |
 |
Watergeest
Gepassioneerd schrijvenaar

|
Geplaatst:
ma mei 21, 2012 4:54 pm |
  |
| Adinda schreef: |
Moeten we alleen nog even een Genootschap oprichten dat een en ander vorm kan geven. Hoe moeilijk kan het zijn? :lol: |
Je doelt wellicht op het Genootschap Verbeeldingsliteratuur? |
|
|
   |
 |
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp