|
|
| Auteur |
Bericht |
Hay van den Munckhof
Gepassioneerd schrijvenaar
|
Geplaatst:
vr mei 22, 2009 7:29 pm |
  |
@ Ishtarsarrow schreef:
| Quote: | | Maar anderzijds is dat ook net wel een categorie waar al erg veel voor geschreven wordt... |
Fantasyboeken voor kinderen van rond de 10-12 jaar zijn er inderdaad best veel, al gaat het vaak om vertaalde boeken. Maar dat geldt volgens mij veel minder voor verhalen.
@ Devenda schreef:
| Quote: | | Draadje is een beetje doodgebloed, lijkt het. |
Toch denk ik dat we genoeg mensen hebben die voor zo'n 18min-bundel een verhaal zouden willen schrijven. Ik denk wel dat het dan verstandig is een lengte te kiezen waar je ook nog iets mee kunt als die bundel achteraf toch niet haalbaar blijkt.
Als je een omvang rond de 6000 woorden aanhoudt, kun je het verhaal bijvoorbeeld ook als "Vlaams Filmpje" voor de John Flandersprijs inzenden. Daar zijn alle genres even welkom. |
|
|
    |
 |
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

|
Geplaatst:
vr mei 22, 2009 10:07 pm |
  |
| Hay van den Munckhof schreef: | | Ik denk wel dat het dan verstandig is een lengte te kiezen waar je ook nog iets mee kunt als die bundel achteraf toch niet haalbaar blijkt. |
Ik ben natuurlijk véél te lui om de woorden te tellen, maar er zijn genoeg media waarin verhalen voor kinderen worden gepubliceerd. Zoals bijvoorbeeld de Donald Duck of Tina, het is sporadisch maar als er niet-strip verhalen in staan zijn ze vaak wel van behoorlijke kwaliteit. In de gratis Boodschappen (magazine van Hoogvliet, Plus, en andere supermarkten) staat ook steeds een verhaal in de Tsjakka. Ik neem aan dat in andere (strip) bladen ook verhalen voor kinderen staan (het zou best interessant zijn om voor kinderverhalenschrijvers een lijst te maken van publicatiemogelijkheden naast regulier uitgeven). |
|
|
   |
 |
Hay van den Munckhof
|
Geplaatst:
vr mei 22, 2009 10:39 pm |
  |
Schlimazlnik schreef:
| Quote: | | Ik ben natuurlijk véél te lui om de woorden te tellen, maar er zijn genoeg media waarin verhalen voor kinderen worden gepubliceerd. |
Die John Flandersprijs bedoelde ik ook alleen maar als voorbeeld, niet geheel willekeurig trouwens, omdat ik nu met een verhaal voor die wedstrijd aan de gang ben.
Maar ik verwacht dat bij de media die jij noemt, zoals de Donald Duck, die omvang van zo'n 6000 woorden ook echt wel een bovengrens is. Ik denk daar zelfs eerder in de richting van 2000 à 3000 woorden. |
|
|
    |
 |
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

|
Geplaatst:
vr mei 22, 2009 11:47 pm |
  |
Waarschijnlijk ligt het ook aan de doelgroep.
Of het binnen 10 minuten voorgelezen moet worden, of dat ze het in een uur zelf lezen. En welk leestempo dat de doelgroep heeft. En natuurlijk hoeveel ruimte er is in het medium.
(voortbordurend op "als de bundel er niet komt", want gezien het topic niet de bedoeling is) |
|
|
   |
 |
Hay van den Munckhof
|
Geplaatst:
vr mei 22, 2009 11:53 pm |
  |
| Quote: | | (voortbordurend op "als de bundel er niet komt", want gezien het topic niet de bedoeling is) |
Dat klonk inderdaad weinig optimistisch.
Welnu, die bundel gaat er dus gewoon komen!  |
|
|
    |
 |
Hay van den Munckhof
|
Geplaatst:
zo sep 27, 2009 10:49 pm |
  |
Zonder Alex onder druk te gaan zetten , wil ik dit topic weer wat leven inblazen. Die 18-bundel doet echt geen haast, maar als we er nog lang over zwijgen, komt er waarschijnlijk nooit meer iets van.
Aanleiding om dit nog eens op te rakelen was voor mij het verhaal 'Een sprookje uit Fantasyland' van Anne in PF16. Anne zal het waarschijnlijk (denk ik) niet specifiek voor kinderen geschreven hebben, maar volgens mij zou het perfect in zo'n 18-bundel passen.
Ik denk dat als we alle PF's tot nu toe eens goed doorspitten (ik wil dat best tussendoor eens doen) we nog wel wat verhalen hebben die meteen of na wat kleine aanpassingen in een jeugdbundel passen. Als dan nog wat mensen een splinternieuw jeugdverhaal willen schrijven, wordt zo'n bundel al snel haalbaar. Volgens mij hebben we genoeg PF-ers die een mooi fantasyjeugdverhaal willen en kunnen schrijven.
Astrid haalde in het begin van deze draad het probleem van het redactiewerk aan. Met mijn ik mag wel zeggen ruime onderwijservaring (veertig jaar lesgeven aan 9-12-jarigen ) zou ik daar misschien een bescheiden rol in kunnen spelen. Als de realisering van zo'n bundel daardoor dichterbij komt, wil ik daar best tijd voor vrijmaken (maar niet meer in 2009! ). Als Alex dit leest, hoor ik tzt wel van hem of hij hier iets in ziet of dat dit plan voorlopig nog even 'in de koelkast' moet. |
_________________ http://hayvandenmunckhof.wordpress.com/ |
|
    |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
ma sep 28, 2009 8:48 am |
  |
| Hay van den Munckhof schreef: | | Zonder Alex onder druk te gaan zetten. |
Dat doe je ook niet. Toevallig zag ik het nu echter wel, waar ik eerder dit topic wel zag, maar negeerde.
Ik heb persoonlijk helemaal niets met jeugdverhalen, zal naar alle waarschijnlijkheid ook niets van dat al uitbrengen, zelfs niet als het commercieel erg aantrekkelijk is. Heb een eigenwijs plan getrokken met PF en BoF en daar wijk ik niet vanaf
Zoals Pieter ergens in deze draad al opmerkte: je haalt Alex voor zoiets als dit over de streep als er voldoende financiële basis voor is. Kortom: ik heb er geen moeite mee een boek te faciliteren voor de schrijvers daarvan, maar: ze zullen samen de kosten van het boek moeten ophoesten, c.q. voor voldoende afzet moeten zorgen dat het meteen kostendekkend is. Ik kan er namelijk niet in investeren. En dan heb ik het niet alleen over geld, maar ook over tijd. Als er een clubje mensen zich meldt (liefst via één persoon die de leiding neemt) dat ze dit op zich willen nemen, dan ben ik best bereid er naar te kijken en het onder de PF vlag te gaan brengen, zodat het wellicht iets meer 'gewicht' heeft dan een boek van jullie zelf (hoewel ook dat natuurlijk een optie blijft). Kortom: denk lekker verder, kom met een vast plan (redactie, begroting) en ik wil PF er wel aan verbinden. Anders zeg ik 'nee', want heb er zelf de tijd (en de lust) niet voor... |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
Twitter: @Pure_Fantasy |
|
    |
 |
Tears
PF abonnee

|
Geplaatst:
ma sep 28, 2009 4:56 pm |
  |
Ik vind het een erg leuk idee, ik vraag me alleen af of die doelgroep echt geïntresseerd is in het lezen van verhalen. Want het aantal lezende mensen gaan per leeftijd achteruit.
Ik heb twee broertjes in die leeftijd. Die hebben afgezien van hun schoolboeken geen ander boek in hun kast staan. |
|
|
  |
 |
Hay van den Munckhof
|
Geplaatst:
ma sep 28, 2009 6:11 pm |
  |
Goed dat je daar heel duidelijk in bent, Alex.
Een mogelijkheid voor mensen die toch ergens een specifiek jeugdverhaal willen "slijten", ligt straks misschien bij Parelz.
Ik heb begrepen dat die op hun site waarschijnlijk ook jeugdverhalen gaan plaatsen. En dan is er nog de Vlaamse John Flandersprijs, waar al een aantal PF-ers (ik ook) een verhaal voor inzonden. |
_________________ http://hayvandenmunckhof.wordpress.com/ |
|
    |
 |
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp