Pure Fantasy forum index
Het forum doorzoeken In- of uitloggen
Veel gestelde vragen Registreer je voor het forum
Lijst met forumgebruikers
Gebruikersgroepen
 Verloting bij Pure Fantasy?! Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Plaats nieuw berichtPlaats reactie Pure Fantasy forum index » Promotie Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 1:37 pm Reageer met quoteNaar boven

[interessante discussie Wink]

verlossend woord van de uitgever: publicatie in PF winnen zal niet één van de te winnen prijzen zijn. Gratis deelname aan een workshop, begeleiding door een redacteur; dat kan allemaal wel, maar de te plaatsen verhalen worden gewoon door de redactie en leescommissie gewikt en gewogen.

Wel interessant van Schli is het gastredacteurschap.

Ik moest er maar eens wat moois van maken.

Trouwens: Schli haalde ook nog even de wet aan ivm verlotingen, maar: zouo ik echt een vergunning moete vragen als ik prijzen verloot onder de mensen die samen het aanschafbedrag betalen? Want dat is de bedoeling. Dus als een boek 15 euro kost, dan zijn er vijftien lootjes a 1 euro... bovendien blijven de prijzen onder de duizend euro (met gemak; zelfs onder de 500 euro), dus... maar zal er eens naar kijken, want wil geen problemen Wink

Wannabewriter
Beginnend Fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 3:11 pm Reageer met quoteNaar boven

Ka Sha Gan schreef:
Ho, heel even Brigitte,

ik wil wel voorop stellen dat niet zomaar elk verhaalidee goed genoeg is om publiceerklaar gemaakt te worden. (...) We moeten proberen te komen tot een 'bepaald' niveau en niet ieder verhaal(idee) beantwoordt daaraan. (...) ik hoop dat je begrijpt dat dit geenszins ook maar iets te maken heeft met elite... egoïsme, kortzichtigheid en wat al niet meer. Ook is er geen reden om af te geven op diegenen die al wel eens zijn gepubliceerd, want daar gaat hard werken aan vooraf. Dat betekent soms wel lange discussies tussen schrijver en redacteur.

@Ka Sha Gan: Je hebt gelijk - en dat is ook beslist niet wat ik wilde zeggen - dat niet zo maar élk verhaal toegelaten zou moeten worden in de PF. De normale procedure daarvoor MOET ook juist streng en secuur zijn om zo'n mooi blad te krijgen als de PF is. Voor normále inzendingen dus. Mijn voorstel/ideetje gaat, net als Pieter ook zegt, om een uitzondering, misschien eens per jaar als hoofdprijs of zo.

Afgeven op mensen die al wel eens zijn gepubliceerd is juist het láátste wat ik doe. Het zou alleen maar zo'n begeerlijke prijs zijn voor een beginnend schrijver/ster om in de PF te kunnen komen door zo'n prijs, omdát het niveau van de mensen die daar op de normale manier in zijn gekomen - o.a. doordat die daar keihard voor hebben gewerkt enz. - zo hoog is.
Dat wil echter niet zeggen dat iedereen die (nog) NIET in de PF gepubliceerd is "dan wel" bagger zal schrijven. Dat is het punt wat ik wilde maken, meer niet.

Hay van den Munckhof schreef:
Ik ga niet beledigd of verontwaardigd reageren, want ik snap je reactie best en vat het dus maar niet al te persoonlijk op. (...) Toch blijf ik bij mijn mening dat een publicatie geen prijs in een loterij zou moeten zijn. Je hebt natuurlijk het volste recht dat een egoïstisch standpunt te noemen, net zo goed als ik het recht heb dat niet met je eens te zijn.

@Hay van den Munckhof: Gelukkig dat je het niet al te persoonlijk opvat, want zo was het ook niet bedoeld. Vandaar dat ik het zo "algemeen" probeerde te houden. Want natuurlijk heb jij, en iedereen, het volste recht om te vinden dat een publicatie geen prijs in een loterij zou moeten zijn. Het is alleen dat als jij zegt dat je vindt dat iemand alleen in de PF gepubliceerd zou mogen worden die dat "verdiend" heeft, dan smaakt dat een beetje naar een afwerende houding tegenover beginnende schrijvers/sters, omdat het in mijn ideetje dus juist om uitzonderingen ging, een soort "aanmoedigingsprijs" waarbij beginners zelf eens kunnen ervaren hoe het is, hoeveel werk erbij komt kijken, hoeveel ze nog te leren hebben enz. om daarna later zó goed te worden en zó ver te kunnen komen dat ze misschien ooit helemaal op eigen kracht in aanmerking zouden kunnen komen voor publicatie. In de PF en elders.

Pieter schreef:
Ik zie wel wat in jouw idee. Alleen denk dan dat er een redactielid direct aan de prijswinnaar gekoppeld moet worden. Samen een idee uitdenken en dan de auteur begeleiden tijdens het schrijven. Dus vanaf het begin van het proces moet er begeleiding zijn. Het lijkt mij wel leuk om te doen, moet ik bekennen. Als dan het redactielid in een later stadium wordt gecontroleerd door een ander redactielid en uiteindelijk door de hoofdredactrice, moet er in mijn ogen wel een publiceer verhaal uit kunnen rollen. (...) Misschien is het leertraject de echte prijs, met kans op publicatie? Ik weet nog wel hoe ik de mazzel had dat Anaïd zich over mij ontfermde en me veel geleerd heeft.

Ook lijkt me dit niet iets om iedere editie te doen, maar 1x per jaar of zo. En dan een grote verloting.

@Pieter: Omdat ik zelf geen ervaring heb met hoe het werkt of gaat op een redactie, kon ik ook niet precies zeggen hoe iets dergelijks in de praktijk misschien wel of niet haalbaar en doebaar zou zijn en hoe het in detail uitgewerkt zou moeten/kunnen worden. Des te blijer ben ik dus in jouw reactie te lezen dat jij denkt dat er misschien wel wat in zit, en dat jij dan ook meteen al met echte eigen ideeën enz. daarover komt!
Iets dergelijks, dat het een echt leertraject voor die winnaar zou zijn dus en wat vanaf het begin zou moeten gaan, was inderdaad wat mij voor ogen stond.

Pieter schreef:
Ik ben het grotendeels met Brigitte eens. Behalve dan dat ze een menig vormt over alle schrijvers, alleen door zaken die Schli en Hay noemen. Brigitte, realiseer dat de opmerkingen van een persoon komen en scheer niet gelijk iedereen over een kam.

In mijn blijkbaar onhandige poging te voorkomen dat het zou lijken of ik Hay van den Munkhof persoonlijk aan zou spreken op wat hij nu eenmaal (als eerste) ter discussie bracht, lijkt het nu dus schijnbaar dat ik weer té algemeen was. Ik scheer nooit iedereen over één kam. Het is juist vaak mijn verweer daartegen ter verdediging van de mensen waarover dergelijke (voor)oordelen geuit worden, dus als ik merk dat ánderen dat wél doen, wat dan jammer genoeg als zodanig opgevat wordt. Ligt aan mij dat ik dat niet goed genoeg duidelijk kan maken, ik weet het. Embarassed

Schlimazlnik schreef:
Het principe van PF is eigenlijk heel simpel: schrijf een goed fantasy verhaal en het wordt gepubliceerd. En dat zonder aansziens des persoons. (...) Als je bij een loterij publicatie weg gaat geven, ga je om die redactionele lezers heen en is er geen controle meer of het verhaal goed is. En dan loop je het risico dat er op grond van de loterij een verhaal gepubliceerd moet worden dat niet aan de kwaliteitseisen voldoet.

@Schli: Het lijkt me stug dat élk fantasy verhaal dat ingezonden wordt en wat in principe goed genoeg is, ook altijd allemaal in de PF gepubliceerd kán worden. Er zijn er maar vier per jaar, en elk magazine heeft een thema waar de verhalen aan moeten voldoen. Het moet o.a. ook kort genoeg zijn om te kunnen plaatsen, en ik denk dat de redactie nog heel veel méér criteria heeft waaraan de verhalen moeten voldoen willen ze in de PF kunnen komen. En met recht natuurlijk!

Maar niet elk goed verhaal is een fantasy verhaal. Als de PF meer winst wil/moet gaan maken, is het, was het onderliggende idee achter mijn ideetje dus, misschien ook wel aantrekkelijk om het net nét wat verder te werpen. Niet voor ALLE verhalen in de PF, maar als eenmalige of periodieke uitzondering dus, EN met de nodige en strenge begeleiding en toezicht enz. zoals ook Pieter zei, wat tóch al de nodige opzien zou baren onder alle (amateur)schrijvers/sters die dan OOK een kansje zouden hebben via zo'n loterij om tóch eens in een hoog kwaliteitsblad als de PF te kunnen komen.

Schlimazlnik schreef:
Of anders gezegd: als je een goed verhaal hebt geschreven, maak je meer kans op publicatie door het verhaal in te sturen, dan door mee te doen aan een loterij.

Waarschijnlijk wel. Maar hoeveel mensen zouden er tóch wel 1 of 2 euro voor over hebben óm zo'n kans te kunnen krijgen? Dat is nou net de verlokking van een loterij, en wat dus geld voor de PF op zou kunnen brengen!

Schlimazlnik schreef:
En ik heb nog niets in PF gepubliceerd omdat ik wat ik schrijf nog te dicht bij bagger vindt liggen. Ik ga niet iets insturen, waar ik niet 100% achter sta. Ik zou, in het theoretische geval dat ik mee zou doen aan zo'n loterij en zou winnen, die verhalen ook niet insturen.

Niet lachen, maar dit zou ik ZELF geschreven kunnen hebben Smile Maar zoals ook al aangegeven HOEFT deze optie niet de enige mogelijke prijs te zijn, dus zou ook jij (en ik) dan iets ánders kunnen kiezen als prijs, snap je?
Want zoals jij zelf al zei maak jij persoonlijk eigenlijk geen deel uit van de mogelijke doelgroep van een loterij. Héél veel anderen wél, en die snappen misschien dan ook wél wát ze op deze manier zouden kunnen winnen, iets wat véél verder gaat dan alleen maar iets in de PF gepubliceerd krijgen: het kan voor iemand DE zet zijn die hen over de drempel tilt tot iemand die door een dergelijk leerproject wéét wat er voor nodig is om (misschien ooit ook) zo goed te (kunnen) worden als zij die zelf al zo ver gekomen zijn.

De hulp en begeleiding zou iemand dan ook nog "maar" zo goed kunnen maken als het al aanwezige talent natuurlijk, maar als iemand als Pieter (of vergelijkbaar kaliber) die begeleider is, dan is het toch wel zeker dat de winnaar/es er ná dat leertraject in ieder geval wel héél veel beter aan toe zou zijn dan daarvoor!

En denk jij nu echt dat de lezers van PF het magazine er ook maar IETS minder goed om zouden gaan vinden alleen omdat er eens in de zoveel tijd één verhaaltje of iets dergelijks van een door PF zélf helemaal begeleidt nieuw mogelijk talent in zou staan, wat ze, net als Pieter ook al begreep, net zo goed gewoon over kunnen slaan als ze daar niet op zijn minst nieuwsgierig naar zijn dan?

Schlimazlnik schreef:
Alternatief zou je een keer gastredacteurschap kunnen winnen. Voorwoord schrijven en de keuze uit de goedgekeurde verhalen kunnen maken die dan worden gepubliceerd. "Maak je eigen PF". Zorg voor een interview van degene die jij nu eens zou willen laten interviewen. Geef zelf wat boeken aan de mensen die recensies schrijven, dat werk.

Ondanks mijn pleit voor, ofwel verdere uitleg van mijn eigen oorspronkelijke ideetje wat soms een beetje verkeerd begrepen blijkt te worden, vind ik jouw idee om zo'n winnaar in plaats van een verhaaltje, dan bijvoorbeeld het voorwoord te laten schrijven, ook een leuk idee. En zo zijn er ongetwijfeld nog héél veel méér leuke en goede (óók mogelijk winstgevende) ideeën te bedenken, zeker door al die fantastisch fantasievolle mensen hier. En dáár ging het in deze draad in eerste instantie toch om denk ik Smile

En tot slot:
Alex de Jong schreef:
verlossend woord van de uitgever: publicatie in PF winnen zal niet één van de te winnen prijzen zijn. Gratis deelname aan een workshop, begeleiding door een redacteur; dat kan allemaal wel, maar de te plaatsen verhalen worden gewoon door de redactie en leescommissie gewikt en gewogen.

Het één hoeft het ander toch niet perse uit te sluiten? Natuurlijk kan na zo'n leertraject het eindproduct gewoon óók door de redactie en leescommissie gewikt en gewogen worden. Toch? Zou dan gewoon als voorwaarde vooraf gesteld kunnen worden, maar dan heeft die winnaar toch nog wél in ieder geval een redelijke káns op zo'n publicatie, die hij/zij voor dat hele traject misschien (nog) NIET zou hebben gehad.

Groot fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 3:15 pm Reageer met quoteNaar boven

Quote:
bovendien blijven de prijzen onder de duizend euro (met gemak; zelfs onder de 500 euro), dus...

Oh, zo láág? Nou, dan doe ik niet mee hoor! Laughing

Geintje, ik vind de verloting een goed idee en wil graag meedoen. Mijn voorkeur voor prijzen ligt op het schrijversvlak: een workshop of begeleiding bij een verhaal van iemand die er verstand van heeft.
Als lezer win ik graag een verlenging van mijn lidmaatschap van PF. Boeken hoeven voor mij even niet omdat ik nog een héééle stapel boeken heb liggen die ik nog niet gelezen zijn en waar meters hoge stof opliggen.

Oh ja, nog een kleine opmerking (sorry, ik weet dat deze discussie gesloten is maar kan het niet laten, Embarassed ): een publicatie winnen in PF vind ik helemaal niks. Als schrijver wil ik een publicatie verdienen en wil ik geen lot zijn in een loterij.

Alex de Jong
site admin/uitgever PF

BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 3:17 pm Reageer met quoteNaar boven

Quote:
Het één hoeft het ander toch niet perse uit te sluiten? Natuurlijk kan na zo'n leertraject het eindproduct gewoon óók door de redactie en leescommissie gewikt en gewogen worden. Toch? Zou dan gewoon als voorwaarde vooraf gesteld kunnen worden, maar dan heeft die winnaar toch nog wél in ieder geval een redelijke káns op zo'n publicatie, die hij/zij voor dat hele traject misschien (nog) NIET zou hebben gehad.

Kortom: zoals ik al stelde Wink publicatie in PF winnen zal niet één van de te winnen prijzen zijn. Gratis deelname aan een workshop, begeleiding door een redacteur; dat kan allemaal wel, maar de te plaatsen verhalen worden gewoon door de redactie en leescommissie gewikt en gewogen, zoals altijd. Je moet als schrijver dus je pubicatie verdienen, niet winnen bij een loterij (winnen bij een schrijfwedstrijd is weer een ander verhaal...).

Maar je hebt gelijk als je stelt dat de winnaar van deze prijs zo wel een verhoogde kans op publicatie zou kunnen hebben. Wink Kortom: in deze vorm een goed plan en uitvoerbaar. (maar dat had ik al eerder aangegeven)

Nog meer ideeën? (want de pagina's voor de verloting vullen zich al Wink)

Jeekay
Gepassioneerd schrijvenaar

BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 3:47 pm Reageer met quoteNaar boven

Naast lezen hou ik ook erg van fantasykunst. Een reproductie van een tekening uit de PF zou ik geweldig vinden (het liefste als je hem zelf mag uitkiezen).

Doe mee met Weerwolven! Het is leuk!
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtVerstuur e-mail
Phedre
PF abonnee

BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 4:42 pm Reageer met quoteNaar boven

Misschien kun je een van je illustratoren een tekening laten maken van een winnaar naar aanleiding van een foto (of bezoekje of skype). Dan heb je je eigen portret, maar dan a la Pure Fantasy.

Schrijvenaar pur sang

BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 4:55 pm Reageer met quoteNaar boven

Jeekay schreef:
Naast lezen hou ik ook erg van fantasykunst. Een reproductie van een tekening uit de PF zou ik geweldig vinden (het liefste als je hem zelf mag uitkiezen).

Bij mijn weten staan er vooral zwart/wit illustraties in, dan is een mooie ingekleurde versie natuurlijk een erg mooie prijs.

In plaats van je eigen portret een portret van een hoofdpersoon naar keuze zou ook moeten kunnen.
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtBekijk de homepage
Shera
PF redactielid

BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 5:08 pm Reageer met quoteNaar boven

Phedre schreef:
Misschien kun je een van je illustratoren een tekening laten maken van een winnaar naar aanleiding van een foto (of bezoekje of skype). Dan heb je je eigen portret, maar dan a la Pure Fantasy.

Ook erg leuk Smile

Maar misschien ook het idee van Jeekay dat je mag kiezen.

Ard Walburg
Fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 10:06 am Reageer met quoteNaar boven

Alex de Jong schreef:
Enkele medewerkers van PF hebben, door de tijd heen, wel eens aangegeven dat een verloting bij PF de clubkas zou kunnen spekken en dus een leuke manier is om wat extra's te vergaren

Misschien een beetje off-topic Alex, maar heb je ook wel eens nagedacht over subsidie? Veel (literaire) tijdschriften, ook die niet bij PF in de schaduw kunnen staan, krijgen subsidie van rijk, provincie of andere fondsen.
Zelf run ik met vrijwilligers als hobby een theatertje en bijna de helft van de inkomsten bestaat uit subsidie (zo'n € 9000,-). Met het aanvragen en verantwoorden daarvan ben ik per jaar maar een dag bezig.
Mail me maar wanneer je nadere info wilt.
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtVerstuur e-mailBekijk de homepage
Phedre
PF abonnee

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 12:44 pm Reageer met quoteNaar boven

Wow, goed plan. Wie niet waagt, die niet wint. Ik heb wat gegoogled uit interesse en vond hier wat info:
http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=901662
http://www.fondswervingonline.nl/subsidie
http://www.nlpvf.nl/nl/subsidieregelingen/literaire_tijdschriften_2.php

PF redactielid

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 1:59 pm Reageer met quoteNaar boven

Nou, ik heb de linkjes van Phedre gelezen en ik denk dat daar wel wat in zit. Wink Effe nagaan, Alex. Wie weet? Razz

Csommi
PF abonnee

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 2:52 pm Reageer met quoteNaar boven

Ja, als je een stichting zou oprichten, mag je geen winstoogmerk hebben, maar de stichting mag wel salarissen uitbetalen aan de medewerkers en directeur(en), bovendien kan je proberen de stichting als een goed doel stichting vorm te geven en een anbi-status aanvragen. Wanneer men dan aan de stichting schenkt belastingtechnisch gezien weer heel voordelig voor beide partijen (schenker en ontvanger).
Maar je kunt ook kiezen voor een B.V. Binnenkort verandert het bv recht dusdanig dat je onder andere geen 18.000 euro startkapitaal nodig hebt en zal ook de hele procedure bij het Ministerie van Justitie niet meer nodig zijn, kortom zal het oprichten van een B.V. een stuk goedkoper en makkelijker worden. Dan mag je wel kapitaal opbouwen. Je kunt dan denken aan pf-leden die aandeelhouder willen worden.

http://www.anbi.nl/
http://www.justitie.nl/onderwerpen/wetgeving/bv_recht/
Bekijk gebruikersprofielStuur privébericht
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 11:14 pm Reageer met quoteNaar boven

Dank!

Ik denk al vanaf het ontstaan van PF aan subsidies, maar liep stuk op dat ik een eenmanszaak heb/ben en dus winstoogmerk. Stichting is leuk, maar heeft haken en ogen met bestuur etc., want dan moet ik natuurlijk weer mijn zelfstandigheid opgeven. En tja, dan zat ik er mee dat je doorgaans een accountantsrapport nodig hebt om een subsidie bij officiële instanties voor elkaar te krijgen en tja, als die lieden evenveel kosten als een subsidie, dan schiet het nog niet op (zoals mijn advocaat bij mijn ontslag, die het restant van mijn ontslagvergoeding declareerde, zodat ik nog met lege handen kwam te staan Wink).

Maar we gaan er eens naar kijken, want nu ik ook met BoF flink aan de weg timmer is het wel handig Bof en PF los te koppelen. Bovendien wil ik daarmee de basis van PF verstevigen, door niet van mijn ziel en zaligheid afhankelijk te zijn...

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie Pure Fantasy forum index » Promotie Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp