|
|
| Auteur |
Bericht |
Jaap
PF medewerker
|
Geplaatst:
zo mei 01, 2005 1:56 pm |
  |
De meeste schrijvers willen uiteindelijk ook worden uitgegeven. Dat betekent dat iemand ergens jouw verhaal/roman goed genoeg vindt om te publiceren in een tijdschrift, een bundel, of zelfs als een heel boek (in geval van een roman of verzamelbundel).
Laat ik voorop stellen: gepubliceerd worden is absoluut geweldig. Bij publicatie van mijn allereerste verhaal heb ik zeker tien minuten staan juichen en dansen. Persoonlijk ben ik inmiddels zo'n 150 publicaties verder (Verhalen en romans. Artikelen tel ik al lang niet meer), maar het blijft iedere keer toch heel erg leuk om je naam in druk te zien.
Sommige beginnende schrijvers hebben echter nogal overspannen verwachtingen van 'gepubliceerd worden'. Niet om de lol uit het schrijven te halen, maar om te grote teleurstellingen te voorkomen een opsomming van verwachtingen die zelden uitkomen:
-Ik ben gepubliceerd, nu komt er een uitgeverij met een contract aankloppen. Nee. Uitgevers wachten wel tot dat je bij hen aanklopt voordat ze je werk bekijken. Hetzelfde geldt voor winnaars van prijzen. Uitgeverijen zijn meestal zeer, zeer afwachtend.
-Ik ben gepubliceerd, ik ga van mijn schrijven leven. Nee. Leven van de pen als schrijver is moeilijk. Er zijn schrijvers die het lukt, maar dat zijn er weinigen en in Nederland is het nog niemand met SF/F/H gelukt. Bedenkt dat je ongeveer 1 roman per jaar schrijft (er wordt er in ieder geval maar eentje gepubliceerd). Zeer gunstig is als je daar 3 euro per boek voor krijgt, als schrijver. Een gebruikelijke oplage is 3000-5000. Dat betekent 9000-15.000 per jaar. Da's weinig om van te leven.
-Ik ben gepubliceerd. Iedereen kent mij. Drankjes & gratis diensten van willige fans wachten mij. Nee. Ik wacht nog steeds...
Enfin, dit zijn een paar puntjes. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Schrijven is leuk, en we doen het omdat we die drang hebben. Nederland is een kleine markt en Nederlanders zijn erg nuchter. Maar wie weet, ben jij wel degene die opeens (inter)nationaal doorbreekt met een Nederlandse SF/F/H.
Blijf schrijven! |
_________________ Er is geen motto goed genoeg!  |
|
  |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
ma mei 02, 2005 8:21 am |
  |
Helder, Jaap. Denk dat ik iedere schrijfaspiratie nu maar laat varen en me op mijn baan ga richten. Ik kan uiteindelijk hier altijd nog hoofdredacteur worden.  |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
Twitter: @Pure_Fantasy |
|
    |
 |
Jaap
PF medewerker
|
Geplaatst:
ma mei 02, 2005 2:28 pm |
  |
En zo elimineren we de concurrentie!  |
_________________ Er is geen motto goed genoeg!  |
|
  |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
wo mei 04, 2005 11:50 pm |
  |
Misschien zijn er zat mensen die het, na lezing van mijn pennenvruchten, niets verbaast, maar ook bij mij staan de uitgevers nog niet te schreeuwen op de stoep  |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
|
    |
 |
maryson
Groot fantasyliefhebber
|
Geplaatst:
vr nov 04, 2005 12:19 am |
  |
Na lezing van Jaaps zeer zinvolle bijdrage zal deze en gene even hebben geslikt. Weegt de romantiek van het schrijverschap op tegen droog brood en stoffige zolderkamertjes? Weegt die welhaast mystieke status op tegen eenzaam ploeteren, beter worden, maar niet de pecunia verwerven die je toch echt dubbel en dwars verdient?
Zonder op welke wijze de bedoeling te hebben mezelf op de borst te slaan: ik ben die ene uitzondering die van het schrijven kan leven. Ik verbijsterbaas me er nog dagelijks over. Ik kan er van leven, niet omdat ik zo waanzinnig scoor in Nederland, maar door een optelsom van relatief kleine bedragen die echter van zeven verschillende uitgevers uit zeven verschillende landen naar Kats worden overgemaakt. Die relatief kleine bedragen beginnen relatief wat groter te worden, dit jaar. Je wilt niet weten hoe ongelofelijk hard ik daaraan heb moeten trekken voordat het zo ver was.
Dat heb ik ook allemaal ZELF moeten doen. Ik ben elk jaar in Frankfurt. Ik ben op conventies in Engeland, Amerika, Frankrijk, Duitsland, Nederland. Ik ben in bijna alle relevante Europese landen geweest, heb zelf afspraken met uitgevers gearrangeerd. Niemand deed dat, vrijwel niemand doet het, momenteel. Mijn uitgever heeft daar nauwelijks tijd voor. Daar komt bij: ik ben de beste promotor van mijn eigen werk. Ik praat vol vuur over wat ik doe. Dat komt over. Mijn werk, dat ik op eigen kosten in het Engels heb laten vertalen, wordt dan met meer dan gemiddelde interesse gelezen.
Lange adem, geduld, en doorzettingsvermogen brengen de schrijvers die schrijver willen zijn (en het dus zijn!) stukje bij beetje verder.
Talent is van belang, doorzettingsvermogen en heel veel energie zijn misschien nog wel belangrijker.
Ik heb mijn doelen steeds bijgesteld, waardoor mijn teleurstellingen nooit groot waren. Wie zichzelf de volgende Hobb waant, wordt ongetwijfeld zwaar teleurgesteld, ergens onderweg. Wie zichzelf goed genoeg acht om wat verder te komen dan hij of zij op dat moment is, is zowel realist als dromer. Maar besteed de meeste energie toch maar gewoon aan schrijven en elke dag beter proberen te worden.
Het pad is lang, smal en bochtig, vol valkuilen.
Blijf jezelf, blijf overtuigd van jezelf. Luister, lees, leer. Doe iets met kritiek. Jaag je droom na.
Waarom? Omdat schrijven het meest fantastische vak is dat er bestaat. |
|
|
   |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
vr nov 04, 2005 9:52 am |
  |
Zo is dat! |
|
    |
 |
Quinnevere
Nar
|
Geplaatst:
vr feb 24, 2006 8:03 pm |
  |
| Jaap schreef: | | -Ik ben gepubliceerd. Iedereen kent mij. Drankjes & gratis diensten van willige fans wachten mij. Nee. Ik wacht nog steeds... |
Kijk, hiervoor bestaat nou de rubriek "gezocht"!  |
_________________ Iedereen noemde hem "het lammetje," omdat hij zo schattig lief overkwam
en daarmee volledig buiten de familie viel. Een zwart schaap bestond er niet bij hen,
daarvoor waren er simpelweg teveel die in aanmerking zouden kunnen komen voor de titel. |
|
  |
 |
Akkarin
Beginnend schrijvenaar

|
Geplaatst:
vr feb 24, 2006 9:06 pm |
  |
| Quinnevere schreef: | | Jaap schreef: | | -Ik ben gepubliceerd. Iedereen kent mij. Drankjes & gratis diensten van willige fans wachten mij. Nee. Ik wacht nog steeds... |
Kijk, hiervoor bestaat nou de rubriek "gezocht"!  |
Wil je dat Jaap een fan gaat zoeken of dat een fan Jaap gaat zoeken? |
_________________ ‘Why are you showing me these books?’ Sonea asked
Akkarin's eyes bored into her own, and she looked away.
‘You want to know the truth,’ he said. He was right. Part of her
wanted to ignore the books. But she did want to know. |
|
   |
 |
Quinnevere
Nar
|
Geplaatst:
za feb 25, 2006 12:32 am |
  |
Het was de bedoeling dat Jaap daar enthousiaste, willige fans, drankjes en gratis diensten ging zoeken, maar het staat een ieder natuurlijk vrij om het naar eigen wens te interpreteren. Dus als er fans klaar staan om Jaap te zoeken.... (Maar misschien is een PM dan makkelijker...)  |
|
|
  |
 |
Harald Timmer
verhaalchirurg

|
Geplaatst:
za feb 25, 2006 9:40 am |
  |
|
    |
 |
Akkarin
Beginnend schrijvenaar

|
Geplaatst:
za feb 25, 2006 10:34 am |
  |
| Harald Timmer schreef: | Ja, Jaap is wel een beetje kwijt, hè? Waar hangt hij uit  |
Ik stuur jullie wel een PM. |
_________________ ‘Why are you showing me these books?’ Sonea asked
Akkarin's eyes bored into her own, and she looked away.
‘You want to know the truth,’ he said. He was right. Part of her
wanted to ignore the books. But she did want to know. |
|
   |
 |
Ka Sha Gan
Redactie Pure Fantasy & Pure Thrillers

|
Geplaatst:
za mrt 04, 2006 9:46 pm |
  |
Het is ook altijd hetzelfde met jullie...
Geklets in de ruimte
Waar hadden we het ook alweer over?
Uitgeven...oh ja
Dat je van schrijven niet leven kunt (behalve Maryson) is denk ik iedere schrijver duidelijk. En ook al lukt het wel, dan ben je nog niet enkel aan het schrijven zoals Maryson zegt. Meestentijds ben je bezig met marketing.
Ik zou dat niet kunnen en heb er bewondering voor.
Ik ben al blij als ik eens ooit iets gepubliceerd zie waar mijn naam onder staat.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik mezelf een interessant pseudoniem zal toe-eigenen of niet...  |
_________________ Zwart als de schaduw
opent het kwaad zijn ogen,
beraadt zich spiedend als de kraai
op de volgende vleugelslag.
uit Zucht
© Rik Raven |
|
    |
 |
wout jut
PF abonnee

|
Geplaatst:
ma mrt 06, 2006 12:16 pm |
  |
|
   |
 |
Fallen
Nar
|
Geplaatst:
do apr 06, 2006 12:09 pm |
  |
Geven schrijvers boeken uit om ervan te kunnen leven of om iets te delen met anderen? Ik denk dat dit hetgeen is wat je jezelf moet afvragen wanneer je gaat publiceren, waarom schrijf je in de eerste plaats?
Schrijven is geen snel rijk formule maar dat is het dan ook nooit geweest. Natuurlijk zijn er uitzonderingen als J.K. Rowling en dergelijke maar deze zijn zeldzaam. Ik geloof niet dat een schrijver snel verwacht om rijk en beroemd te worden met zijn of haar boeken. Waarom dan wel schrijven?
Je schrijft omdat het in je zit, omdat je gedachten hebt die je wilt delen, omdat je talent hebt of simpelweg moet schrijven, en heel soms om de wereld een beetje van jou te laten zien en te laten nadenken.
Bij een beroep als schrijven vind ik het juist helemaal niet belangrijk hoeveel je ermee verdiend, maar des te meer hoeveel het gelezen word en wat je ermee presteerd. Neem gerust alle twijfel weg, een boek uitgeven is moeilijk en het is een werk op zich, je word er waarschijnlijk niet rijk of beroemd mee, maar is het alles waard?
Ik vind van wel. |
|
|
   |
 |
vicky
Nar
|
Geplaatst:
za apr 22, 2006 1:16 pm |
  |
Inderdaad, je schrijf omdat je het wilt, je schrijft niet omdat je financieel in de haak zit.
Ik denkt dat je meer kans hebt om de lotto te winnen dan miljoenen te verdienen met schrijven zoals King of Rowling. Maar aan de andere kant zoals Maryson schrijft, denk ik dat doorzettingsvermogen en de wil om er voor te werken en te zweten het belangrijkste is.
Ik heb al veel mensen horen zeggen: “als ik rijk wil worden, dan schrijf ik wel snel een boek” dan denk ik ‘ jij stomme k****zak , er komt wel heel wat meer bij kijken hoor!’
Je schrijft omdat je wilt, of omdat anders je brein ontploft van een overdosis fantasie, niet om geld te verdienen. Begrijp me niet verkeerd, het zou fantastisch zijn om van de pen ( het toetsenbord ) te kunnen leven, en ik wens het van harte toe aan iedereen die plezier heeft met schrijven, maar volgens mij komt er wel wat meer bij kijken zoals: verkoopcijfers, het schrijven van een tweede boek ( de druk om je eerste werk te overtreffen ), marketing, PR, critici …
 |
|
|
   |
 |
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp