|
|
| Auteur |
Bericht |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 11:02 am |
  |
Graag jullie mening over het volgende:
Enkele medewerkers van PF hebben, door de tijd heen, wel eens aangegeven dat een verloting bij PF de clubkas zou kunnen spekken en dus een leuke manier is om wat extra's te vergaren (niet verkeerd sinds de fiscus heeft besloten dat ik met PF geen onderneming maar een hobby run en dus ondernemersaftrekken heb moeten inleveren).
Mijn vraag aan jullie: wat zou jullie ertoe kunnen bewegen om mee te doen? Wat voor prijzen zouden er in zo'n verloting moeten zitten om het interessant te maken? Heb zelf natuurlijk zitten denken aan allerlei BoF en PF-uitgaven, abonnementen(verlenging), reproducties van onze illustratoren, gratis adverteren in PF en op onze site, drukplaten van PF als magazine (one of a kind collector's items), etentje met de uitgever/redacteuren, noem maar op... andere suggesties?
En: zouden jullie á 1 of 2 euro, aan zoiets mee willen doen?
(ik kan in mijn webshop voorraad aangeven en zo het aantal lootjes per item beperken tot een vooraf bepaald aantal, waarna de verloting kan plaatsvinden zodra een voorraad op nul staat. Je kan zo dus eventueel, per item, je kansen vergroten door meerdere lootjes van dat item aan te schaffen).
Vooralsnog een idee, maar: is het een leuk/goed idee? Laat het eens weten! |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
Twitter: @Pure_Fantasy |
|
    |
 |
Phedre
PF abonnee

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 12:23 pm |
  |
Ik denk dat heel veel mensen al veel van die uitgaven hebben. Wellicht is een verloting ook succesvol als je schrijflessen, workshops (delen van), redactierondes (van beroemde auteurs, zoals Alex de Jong) en dat soort dingen verloot. Kost wat moeite van mensen, maar geen geld en is toch heel erg leuk om te winnen, zeker als je elke prijs exclusief houdt. |
_________________ De Fantasy Leesclub |
|
    |
 |
Tears
PF abonnee

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 2:03 pm |
  |
Ja ik zal het eigenlijk wel een leuk idee vinden.^^ Ik heb nog geen enkele BoF uitgave enz. Dus voor mij zou het een leuke optie zijn om te proberen.
Ik zal wel een lootje in willen leveren.^^ |
|
|
  |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 2:29 pm |
  |
| Phedre schreef: | | Ik denk dat heel veel mensen al veel van die uitgaven hebben. Wellicht is een verloting ook succesvol als je schrijflessen, workshops (delen van), redactierondes (van beroemde auteurs, zoals Alex de Jong) en dat soort dingen verloot. Kost wat moeite van mensen, maar geen geld en is toch heel erg leuk om te winnen, zeker als je elke prijs exclusief houdt. |
Leuke ideeën! En valt nog best mee (of tegen) wat forumleden al dan niet van BoF hebben, hoor. Natuurlijk zitten hier veel abonnees en die kopen doorgaans de andere uitgaven ook wel, maar toch hebben we ook vrij veel mensen die nog niets hebben. Plus: de verloting is natuurlijk toegankelijk voor een ieder, dus reikt veel verder dan het forum alleen. En tja, buiten deze 'wereld' zijn natuurlijk veel meer mensen die alles nog niet hebben, dan wel  |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
Twitter: @Pure_Fantasy |
|
    |
 |
wout jut
PF abonnee

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 2:44 pm |
  |
|
   |
 |
Wannabewriter
Beginnend Fantasyliefhebber

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 5:40 pm |
  |
Sowieso een erg leuk en goed idee, Alex, maar misschien zou het handig zijn om de winnaar/winnares dan een keuze te bieden?
Bijvoorbeeld:
- óf een (verlenging van het) abonnement
- óf een BoF uitgave (naar keuze?)
- óf bijvoorbeeld een gesigneerd boek van Alex de Jong of één van onze andere al gelukkige/betere en dus gepubliceerde schrijvers/sters
Of één van de andere voorgedragen ideeën en zo.
Of - mijn ideetje - iemand één eigen tekening/illustratie of één eigen KORT verhaaltje naar keuze te laten publiceren in PF, ongeacht thema of onderwerp (binnen redelijke grenzen natuurlijk), iets wat toch niet zomaar voor iedereen weg is gelegd ten slotte!
Wel met de nodige begeleiding en hulp natuurlijk, voor het geval dat nodig zou zijn, maar dan ook echt als zodanig dat de winnaar van die publicatie speciaal in het zonnetje wordt gezet. Weten de lezers dat de normale strikte regels voor dat ene verhaaltje of die tekening enz. niet 100% gelden, maar dan staat de winnaar tóch in de PF!
Dat is dan ook zelf op zich weer reclame voor het bestaan en de mogelijkheid ván die verloting(en).
Maar zelfs als dat ideetje niks is (of niet uitvoerbaar is of zo), met zo'n prijskeuze weet je dus in ieder geval zeker dat je iets kunt winnen wat je ook écht wilt hebben en doe je veel sneller mee, lijkt mij. |
_________________ Ik kan niet wachten op 'de toekomst' dus probeer die zelf maar vast te maken... NU! |
|
  |
 |
Shera
PF redactielid

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 6:31 pm |
  |
Leuk idee!
Met die bofuitgave kunnen de mensen toch ook zelf beslissen of ze meedoen of niet toch?
Maar een workshop hier of daar, een etentje met de redactie, begeleiding bij een verhaal of boek, of een extra redigeerronde op een verhaal naar keuze enz. is natuurlijk wel erg leuk en ik denk ook wel iets wat mensen aanspreekt.
Maar, bv. reproducties en drukplaten zijn natuurlijk ook erg gaaf!
*bv. vooral van zo'n nummer waar je toevallig in staat?*
En 1 en 2 euro kan allebei. Is niet al te duur. |
_________________ -------------------------
www.magictales.nl |
|
   |
 |
Jeekay
Gepassioneerd schrijvenaar

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 7:24 pm |
  |
Wat een geweldig idee. |
_________________ De pen is machtiger dan het zwaard, tenzij je niet kunt schrijven of erg handig bent met het zwaard.
Doe mee met Weerwolven! Het is leuk! |
|
   |
 |
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

|
Geplaatst:
vr okt 09, 2009 8:57 pm |
  |
Ik doe uit principe nooit mee aan dit soort dingen, ik ben dus de doelgroep niet. Ik weet wel dat veel mensen veel plezier beleven aan zoiets, dus dan maakt het zeker een kans. Yep, doen!
Kijk wel uit dat het binnen het kader van de Wet op de Kansspelen blijf!
Als dat niet lukt is het misschien interessanter op een "Abo Plus" te maken waarbij je per jaar bijv. 5 euro meer betaalt (ik noem maar wat), maar daarvoor bijvoorbeeld gesigneerde versies krijgt, of een backstagepas voor de een of andere fair, of het origineel van een tekening die bij PF is gebruikt.
Je kunt zo ook exclusieve webspace weggeven, bijvoorbeeld http://jouwnaam.purefantasy.nl (voorwaarde dat de content binnen het genre valt), een interessant mail adres of iets dergelijks.
En als je krap bij kas zit kun je ook nog een legale loterij doen door hebbedingetjes te gaan veilen
Ik zou er niet aan beginnen om ruimte in PF weg te geven, hooguit iets als een gratis advertentie - als je de loterij ook bij de ondernemers doet. Immers, je wilt een kwaliteitsblad leveren en dan wil je niet dat je lezers worden geconfronteerd met iemand die door een loterij te winnen bagger mag publiceren.
Het is dan veel interessanter om een beperkte oplage te maken van "andere verhalen" van mensen die in PF hebben gepubliceerd.
Wat ik overigens ook leuk zou vinden als "prijs" of "premie" is een stapeltje zorgvuldig geselecteerde oude fantasyboeken, met de bijbehorende recensie door een bekende PF schrijver. Zoiets zou voor mij een vrij hoog "wannahave" gehalte hebben. |
|
|
   |
 |
Hay van den Munckhof
|
Geplaatst:
za okt 10, 2009 12:05 am |
  |
Ik doe uit principe ook nooit aan verlotingen mee.
Maar... geen enkel principe is heilig, dit dus ook niet.
Voor dit doel zet ik dat hele kleine princiepetje gewoon even opzij!
De enige prijs waar ik op tegen ben is een publicatie in PF.
Dat vind ik iets dat je moet verdienen en niet winnen in een loterij.  |
_________________ http://hayvandenmunckhof.wordpress.com/ |
|
    |
 |
Wannabewriter
Beginnend Fantasyliefhebber

|
Geplaatst:
za okt 10, 2009 2:41 am |
  |
Beste Schli,
Jij hebt een aantal niet te versmaden ideeën hoor, daar niet van. En als je dat ideetje van mij niks vindt, dan vindt je het niks.
Zolang je dat maar op goede en steekhoudende gronden stoelt. Want ik vind het nogal elitair en neerbuigend klinken dat jij blijkbaar óók vindt dat iemand die het wel heel graag zou willen, maar die normaliter niet precies aan de toch wel specifieke eisen voldoet voor publicatie in PF, volgens jou dan meteen maar "bagger" produceert en dus de kwaliteit van de PF in zo’n grote mate neer zou halen dat de lezers daar niet mee geconfronteerd zouden mogen worden.
Dat (voor)oordeel zullen al de mensen, die toch beslist veelal écht wel talent hebben (ook tekenaars/illustratoren enz.), die misschien zelfs al vaker mee hebben gedongen maar die dat voorrecht nog niet ten deel is gevallen, je zeker in dank afnemen!
Maar wacht... Hoe vaak heb jij zelf inmiddels ook al weer iets in de PF gepubliceerd? Of is dat volgens jou ook weer iets waar jij “niet aan meedoet”? Toch wel prijzenswaardig dan, zoveel principes, inzicht en zelfkennis over de kwaliteit van je eigen bag..., eh, schrijven...
Alleen zo jammer dat je dat dan ook klakkeloos op alle andere mensen die (nog) niet in PF hebben gestaan van toepassing acht.
En trouwens, denk je nu echt dat Alex en/of de uitmuntende redactie van PF niet in staat zouden zijn iemand die misschien dus nog wat (extra) hulp nodig zou hebben om die te winnen publicatie mogelijk te maken daar voldoende bij te begeleiden zodát die kwaliteit dan toch voldoende gewaarborgd zou blijven? Welke (beginnende én al wat meer geroutineerde) schrijver/ster zou dergelijke hulp van zulke ervaren auteurs e.d. NIET graag, al is het maar één keertje, willen kunnen krijgen om zich daarna ook nog een échte gepubliceerde schrijver/ster te mogen en kunnen noemen?!
Ik wed (ha..., ik maak zowaar een woordgrapje...) dat de loten voor iets dergelijks niet áán te slepen zouden zijn als de kans om dat te winnen op alle (amateur)schrijfsites en dergelijke bekend zou worden gemaakt! Allemaal mensen die dan (misschien ook wel voor het eerst omdat ze gewoonlijk niet specifiek fantasy, sf en/of horror of suspence schrijven) met PF en dit forum enz. in aanraking zouden komen, dus naast lotenkopers óók nog potentiële nieuwe leden/abonnees!
En welke lezer/es van PF zou dan uiteindelijk NIET in ieder geval een béétje met zo’n trotse/blije winnaar/es meeleven, wetend wat publicatie voor iemand kan betekenen?!
Leek mij dus ook juist wel toepasselijk ten opzichte van het uitgangspunt van PF om ook ruimte te bieden aan nog niet zo bekende of zelfs nog niet eerder gepubliceerde schrijvers/sters. Alleen in dit geval dan als prijs voor diegenen die hiervoor zouden kiezen uit de mógelijke prijzen dus, en ook voor mensen die er anders misschien niet automatisch uit zichzelf toe zouden zijn gekomen een gooi te doen naar het schrijven van de meer fantastische verhalengenres en/of het gaan lezen daarvan én van de PF.
Mik je als PF strikt op een tamelijk beperkt kliekje puristische fantasy liefhebbers, of hou je op deze (of een andere) manier de deur op een kier voor het véél grotere algemene lees/schrijfpubliek door ook hén een kansje te bieden om eveneens deel te nemen aan een fijne PF ervaring?
en @ Hay van den Munckhof: De eigenlijke prijs zou de hulp en raad zijn van mensen met ervaring, die de winnaar helpen zijn/haar oorspronkelijke verhaaltje klaar te maken voor publicatie, waar je dan dus héél veel van zou kunnen leren.
Zeggen dat iemand zo'n kans niet zou mogen winnen in een loterij, omdat jij vindt dat publicatie in de PF alleen voorbehouden dient te blijven aan mensen die al van zichzelf zover zijn dat ze op een in jouw ogen hoog genoeg niveau kunnen schrijven, gaat in mijn ogen juist helemaal voorbij aan waar de PF volgens mij voor staat, en waarom ik heb besloten dat initiatief te willen steunen door een abonnement te nemen: kansen geven aan onbekend talent en nog ongepubliceerde (amateur, dus óók beginnende) schrijvers/sters.
Sorry, maar het klinkt alsof je bang bent dat het iets aan JOUW verdienste en/of prestatie af zou doen als er af en toe als uitzondering óók iemand iets in de PF zou mogen/kunnen publiceren die daar in eerste instantie deze hulp bij nodig zou kunnen hebben.
Is de inmiddels al op eigen kracht gepubliceerde "elite" van schrijvers/sters hier bij de PF dan toch al zó egoïstisch, kortzichtig of trots dat ze een andere, misschien (nog) wat minder succesvolle en/of kundige amateur schrijver/ster alleen maar als "bagger" en onverdiende indringer in "hun" PF territoriumpje wensen te zien?!
Jasses! Zou me ten zéérste tegenvallen om dat vast te moeten stellen hoor!  |
_________________ Ik kan niet wachten op 'de toekomst' dus probeer die zelf maar vast te maken... NU! |
|
  |
 |
Ka Sha Gan
Redactie Pure Fantasy & Pure Thrillers

|
Geplaatst:
za okt 10, 2009 11:23 am |
  |
Ho, heel even Brigitte,
ik wil wel voorop stellen dat niet zomaar elk verhaalidee goed genoeg is om publiceerklaar gemaakt te worden.
Ik proef uit jouw pleidooi dat elk verhaaltje in de PF zou moeten mogen... je hoeft tenslotte maar een goed lot te trekken.
Ik ga even voorbij aan je puristisch fantasypubliek want als je mij zou kennen, dan weet je dat ik (en niet alleen ik) daar niet onder val.
In wezen heeft Hay gelijk. Niet ieder verhaal kan in de PF, daar hebben we dan ook een strenge selectieprocedure voor. Ik ben er evenmin voor om de winnaar van een loterij een verhaal in de PF te laten zetten. We moeten proberen te komen tot een 'bepaald' niveau en niet ieder verhaal(idee) beantwoordt daaraan.
Dat heeft niets te maken met de hoogte, maar met de basis, de kwaliteit... en uiteraard het commerciële belang. Schrijven moet geleerd worden. Niet alles kan (zelfs ook niet) na gedegen redactiewerk gepubliceerd worden.
En ik hoop dat je begrijpt dat dit geenszins ook maar iets te maken heeft met elite... egoïsme, kortzichtigheid en wat al niet meer.
Ook is er geen reden om af te geven op diegenen die al wel eens zijn gepubliceerd, want daar gaat hard werken aan vooraf. Dat betekent soms wel lange discussies tussen schrijver en redacteur.
Daarbij wil je echt niet weten wat een bagger ik geschreven heb in het verleden en je wilt ook niet weten welk een bagger we als redactie moeten lezen. Iedereen moet het leren en iedereen heeft wel ergens een baggerverhaal.
Maar als redactie en leescommissie geven we altijd commentaar waar de schrijver wat aan heeft zodat hij het verhaal zou kunnen verbeteren.
Dat is liefdewerk oud papier, we doen dat vrijwillig. Alles moet geleerd worden, maar je moet er wel aan willen werken. Wij werken aan een PF met goed leesbare verhalen en we zijn het niet altijd met elkaar eens, maar dat hoeft ook niet. Daardoor wordt het een blad met voor iedere fantasy liefhebber wat wils. |
_________________ Zwart als de schaduw
opent het kwaad zijn ogen,
beraadt zich spiedend als de kraai
op de volgende vleugelslag.
uit Zucht
© Rik Raven |
|
    |
 |
Hay van den Munckhof
|
Geplaatst:
za okt 10, 2009 11:58 am |
  |
Wannabewriter schreef:
| Quote: | Is de inmiddels al op eigen kracht gepubliceerde "elite" van schrijvers/sters hier bij de PF dan toch al zó egoïstisch, kortzichtig of trots dat ze een andere, misschien (nog) wat minder succesvolle en/of kundige amateur schrijver/ster alleen maar als "bagger" en onverdiende indringer in "hun" PF territoriumpje wensen te zien?!
Jasses! Zou me ten zéérste tegenvallen om dat vast te moeten stellen hoor! |
Ik ga niet beledigd of verontwaardigd reageren, want ik snap je reactie best en vat het dus maar niet al te persoonlijk op.
Ik loop bepaald niet naast mijn schoenen omdat ik nu toevallig een paar publicaties op mijn naam heb. Zo gauw ik die neiging ga vertonen, hoop ik dat mijn omgeving me daar keihard op wijst. Misplaatste arrogantie vind ik namelijk een van de verfoeilijkste eigenschappen in mensen.
Ik kijk dus beslist niet neer op schrijvers die nog op die eerste publicatie wachten. Over een paar jaar zijn die misschien veel verder dan mij. Wie zal het zeggen.
Toch blijf ik bij mijn mening dat een publicatie geen prijs in een loterij zou moeten zijn. Je hebt natuurlijk het volste recht dat een egoïstisch standpunt te noemen, net zo goed als ik het recht heb dat niet met je eens te zijn. |
_________________ http://hayvandenmunckhof.wordpress.com/ |
|
    |
 |
Pieter

|
Geplaatst:
za okt 10, 2009 12:02 pm |
  |
Ik ben het grotendeels met Brigitte eens. Behalve dan dat ze een menig vormt over alle schrijvers, alleen door zaken die Schli en Hay noemen. Brigitte, realiseer dat de opmerkingen van een persoon komen en scheer niet gelijk iedereen over een kam.
Kijk Schli staat niet bekend om zijn tact. Als hij iets bagger vindt, betekent het niet dat het bagger is. Probeer je daar niet door te laten raken. En dat Hay vindt dat je het moet verdienen, is zijn goed recht.
Ik zie wel wat in jouw idee. Alleen denk dan dat er een redactielid direct aan de prijswinnaar gekoppeld moet worden. Samen een idee uitdenken en dan de auteur begeleiden tijdens het schrijven. Dus vanaf het begin van het proces moet er begeleiding zijn. Het lijkt mij wel leuk om te doen, moet ik bekennen. Als dan het redactielid in een later stadium wordt gecontroleerd door een ander redactielid en uiteindelijk door de hoofdredactrice, moet er in mijn ogen wel een publiceer verhaal uit kunnen rollen.
Klein detail. Ook al zou ik iemand begeleiden, heb je nog geen garantie voor een publiceerbaar verhaal. Van mij worden nog genoeg verhalen afgekeurd voor publicatie. Misschien is het leertraject de echte prijs, met kans op publicatie? Ik weet nog wel hoe ik de mazzel had dat Anaïd zich over mij ontfermde en me veel geleerd heeft.
Ook lijkt me dit niet iets om iedere editie te doen, maar 1x per jaar of zo. En dan een grote verloting. |
_________________ Vlo en Stiekel
------Winnaar Unleash Award 2009------
-Winnaar aanmoedigingsprijs PHP 2008-
|
|
     |
 |
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

|
Geplaatst:
za okt 10, 2009 12:45 pm |
  |
Het principe van PF is eigenlijk heel simpel: schrijf een goed fantasy verhaal en het wordt gepubliceerd. En dat zonder aansziens des persoons.
Er zit een heel nest redactionele lezers om te bepalen wat goed is en doorkan, de rest valt helaas af.
Als je bij een loterij publicatie weg gaat geven, ga je om die redactionele lezers heen en is er geen controle meer of het verhaal goed is. En dan loop je het risico dat er op grond van de loterij een verhaal gepubliceerd moet worden dat niet aan de kwaliteitseisen voldoet.
Sterker nog, zo'n prijs is juist interressant voor mensen die verhalen schrijven die kwalitatief zwak (=bagger) zijn, omdat iedereen die wel een goed verhaal kan schrijven al op de normale manier wordt gepubliceerd, of daartoe een heel goede kans maakt (niet alleen in PF).
Of anders gezegd: als je een goed verhaal hebt geschreven, maak je meer kans op publicatie door het verhaal in te sturen, dan door mee te doen aan een loterij.
Alternatief zou je een keer gastredacteurschap kunnen winnen. Voorwoord schrijven en de keuze uit de goedgekeurde verhalen kunnen maken die dan worden gepubliceerd. "Maak je eigen PF". Zorg voor een interview van degene die jij nu eens zou willen laten interviewen. Geef zelf wat boeken aan de mensen die recensies schrijven, dat werk.
En ik heb nog niets in PF gepubliceerd omdat ik wat ik schrijf nog te dicht bij bagger vindt liggen. Ik ga niet iets insturen, waar ik niet 100% achter sta. Ik zou, in het theoretische geval dat ik mee zou doen aan zo'n loterij en zou winnen, die verhalen ook niet insturen.
Vergeet alsjeblieft ook niet dat PF een tijdschrift is voor lezers, en niet voor schrijvers. Veel lezers schrijven niet en hebben daar ook geen ambities, dus die hebben ook niets aan zo'n prijs (trouwens ook niet aan begeleiding bij het schrijven, of workshops schrijven, enz).
Doel van deze draad is meer geld te gaan verdienen aan PF. Ik denk niet dat je PF helpt door te pleiten de kwaliteitseisen los te laten of de lezers uit het oog te verliezen. |
|
|
   |
 |
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp