| Auteur |
Bericht |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
vr mrt 25, 2011 11:20 pm |
  |
Om de door Art Walburg begonnen traditie vooral door te zetten:
Hier kun je commentaar op het verhaal In het verleden ligt de toekomst van Brad Winning, gepubliceerd in PF 22 geven. |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
Twitter: @Pure_Fantasy
Laatst aangepast door Alex de Jong op vr jan 06, 2012 2:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt. |
|
    |
 |
Ezrayah
Gepassioneerd schrijvenaar

|
Geplaatst:
zo mrt 27, 2011 11:23 am |
  |
Leuk verhaal. Grappig idee ook. Ik heb me er wel mee vermaakt. Ik moest er wel even voor doorzetten hoor... Het begin was wat stroef en ik moest heel erg wennen aan de lange zinnen en de grote hoeveelheed bijvoeglijke naamwoorden. Hier en daar vond ik dat iets te veel.
Vraagje. Waarom moest de positronische madam beslist een soort van prostituee zijn? Het kwam op mij over als onnodige erotiek. Na alle gentleman geneuzel kwam het als een volslagen verrassing. |
_________________ Jurylid Fantastels 2011
Verhaalchirurg
... en verder aspirant-schrijver met een paar leuke wedstrijduitslagen op haar naam maar NOG geen noemenswaardige prijzen.  |
|
  |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
zo mrt 27, 2011 12:25 pm |
  |
| Ezrayah schreef: | | Vraagje. Waarom moest de positronische madam beslist een soort van prostituee zijn? Het kwam op mij over als onnodige erotiek. Na alle gentleman geneuzel kwam het als een volslagen verrassing. | Varrassing is goed!
Dank voor je reactie. Waarom een hoertje? Tja, niet in de laatste plaats omdat ik altijd wel van wat erotiek houd. Maar: ook Isaac Asimov had (als ik de info op wiki mag geloven) het nodige met de 'vrouwtjes'. | Quote: | | Hij hield van flirten met vrouwen, wat hem soms in problemen bracht met zijn echtgenote(s). | Ik heb dat iets aangezet.
Ik laat hem zelfs zeggen
| Isaac Asimov schreef: | | En bedenk dan ook meteen een goed verhaal om mijn vrouw ervan te overtuigen dat ik niet weer bij een andere vrouw was. |
Of hij al dan niet echt bij de vrouwtjes was, of dat hij door tijdreizigers werd bezocht, laat ik natuurlijk aan de fantasie van de lezer over
Ik heb slechts hiermee getracht om op subtiele wijze veel van wat ik aan info over hem vond te gebruiken zonder al te duidelijk te zijn over waar het naar verwijst. Iemand die alle details van zijn leven kent (of opzoekt, zoals ik) zal merken dat er zo (net als bij Burke, de conservatief) meer 'hints' naar hun echte levens zijn. |
_________________ De komende tijd steek ik veel tijd in mijn eigen schrijfprojecten. Hier tref je een speciale pagina over mijn schrijfprojecten.
Twitter: @Pure_Fantasy |
|
    |
 |
Ezrayah

|
Geplaatst:
zo mrt 27, 2011 1:09 pm |
  |
Aha, okee, van dat stukje was ik dan weer niet op de hoogte. Leuk detail!  |
_________________ Jurylid Fantastels 2011
Verhaalchirurg
... en verder aspirant-schrijver met een paar leuke wedstrijduitslagen op haar naam maar NOG geen noemenswaardige prijzen.  |
|
  |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
zo mrt 27, 2011 2:51 pm |
  |
Dit verhaal was voor mij vooral een experiment om, met steampunk als decor (tenslotte werd ik geïnspireerd door dat thema), er ook iets 'echts' in te verweven. Het kon niet anders of dat moest Asimov en zijn robots worden. En tja, dan zoek je via google naar de juiste input en schilder je een verhaal aan de hand van hetgeen je over de beste man kunt vinden en wilt gebruiken.
Ik vond het zelf wel een geslaagd 'experiment' en wil deze methode zeker nog eens vaker voor nieuwe verhalen gebruiken. Zo heb ik ook nog wat Weird West ideeën in mijn hoofd waarbij ik dan bekende namen uit de Western-geschiedenis zou willen introduceren. (ja, ik mix graag genres) |
|
    |
 |
Watergeest

|
Geplaatst:
wo mrt 30, 2011 1:47 pm |
  |
Ik proefde een "reis om de wereld in 80 dagen" sfeertje. Heb je daar mee gespeeld? |
|
|
   |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
wo mrt 30, 2011 2:49 pm |
  |
Nee, totaal niet. Of het moet onbewust zijn geweest. Het was geïnspireerd op steampunk en wellicht dat dat aan Philleaus Fog (oid) doet denken? |
|
    |
 |
Mijre Gidet
PF abonnee

|
Geplaatst:
wo mrt 30, 2011 2:54 pm |
  |
Die vele bijvoeglijk naamwoorden vielen mij niet eens op.
Leuk verhaal, maar niet heeeeeeeeel leuk Ben beter gewend. Maarre... Bij zo'n gave plaat steekt het verhaal zelf wel snel nogal bleekjes af Die is écht mooi! Damn.
Volgende keer moet je de illu minder mooi laten zijn, Alex. Dan zorg je niet voor hele hoge verwachtingen als iemand het leest.
Nee, even serieus. Het was een verhaal waar ik me goed mee kon vermaken, maar hij viel me toch een beetje tegen. Ik moest nu - een paar dagen na het lezen - al even kijken wat ook alweer de eerste zin was, om het verhaal weer op te halen (de titel zei me niet genoeg, ik haalde het bijna met Antichroon door elkaar, gezien daar toekomst en verleden ook door elkaar heen gaan en zo). Het was dus een leukje, maar hij blijft niet heel erg hangen.
Maar jouw plaat kan ik het beste voor mijn geest halen  |
_________________ Proeflezer nodig? Kom naar de Leesproeverij. |
|
  |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
wo mrt 30, 2011 11:29 pm |
  |
| Mijre Gidet schreef: | Leuk verhaal, maar niet heeeeeeeeel leuk Ben beter gewend. |
Oh, je zult mij ook niet horen zeggen dat dit mijn beste verhaal ooit is. Zeker niet. Het was tenslotte een volledig experimenteel iets. Steampunk; nooit eerder geschreven (behalve dan de roman waar ik eerder aan werkte en die ik binnenkort weer wil oppakken), feiten en fictie verweven (nooit eerder echt gedaan met bestaande personen), SF-achtig (niet mijn 'ding'; ik ben meer van fantasy en keiharde horror/thriller). Vandaar ook dat mijn volgende bijdragen aan PF weer meer in mijn oude straatje vallen...
Neemt niet weg dat ik het als experiment geslaagd vond en dat de reacties van de redactie op dit anoniem beoordeelde verhaal toch best wel goed waren (al was ook niet iedereen een liefhebber, het haalde wel de ballotage en is daarna, mede op aanraden van de critici, nog flink aangescherpt...). |
|
    |
 |
Monique
PF abonnee
|
Geplaatst:
vr apr 01, 2011 9:03 pm |
  |
Het is dat je naam bij het verhaal staat. Dit is zo totaal iets anders dan Bloed en Eer. Ik vond het einde een beetje verwarrend. |
|
|
   |
 |
Ard Walburg
Fantasyliefhebber
|
Geplaatst:
za apr 02, 2011 10:01 am |
  |
Ik heb het verhaal met plezier gelegen. Weliswaar kun je opmerkingen maken over de stijl en niet alles lijkt even logisch (waarom is Burke lid van de ‘Back in Time Men’s Club’ als hij tijdreizen ‘revolutionair en verwerpelijk’ vindt?), toch was ik vanaf het begin benieuwd hoe het af zou lopen. Verder vind ik het knap dat Alex in zo’n kort verhaal verschillende perspectiefwisselingen toepast zonder dat het hinderlijk wordt. Misschien zou je verder moeten experimenteren met meer complexe verhalen. |
|
|
    |
 |
Watergeest

|
Geplaatst:
za apr 02, 2011 11:05 pm |
  |
Dit zal je interesseren Alex. Ik las net een verhaal van Chris Roberson getiteld "Edison's Frankenstein", uit 2009. Daarin is de wereld nog steeds in stoom gedompeld en niemand verwacht iets van elektriciteit, sterker nog men werkt de ontwikkeling van elektriciteit tegen. Je hebt de tijdgeest lekker te pakken, zeggen ze dan. Het is trouwens in zoverre anders dat tijdreizen er niet aan te pas komt. En verder is het ook anders. Maar wel dezelfde achtergrond. |
Laatst aangepast door Watergeest op ma apr 04, 2011 3:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt. |
|
   |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
ma apr 04, 2011 11:36 am |
  |
| Ard Walburg schreef: | | Ik heb het verhaal met plezier gelegen. Weliswaar kun je opmerkingen maken over de stijl en niet alles lijkt even logisch (waarom is Burke lid van de ‘Back in Time Men’s Club’ als hij tijdreizen ‘revolutionair en verwerpelijk’ vindt?), toch was ik vanaf het begin benieuwd hoe het af zou lopen. |
Dank! Misschien was de naam inderdaad niet zo slim gekozen; niet aan gedacht
| Ard Walburg schreef: | | Verder vind ik het knap dat Alex in zo’n kort verhaal verschillende perspectiefwisselingen toepast zonder dat het hinderlijk wordt. Misschien zou je verder moeten experimenteren met meer complexe verhalen. |
Binnenkort weer eentje in PF (en PT). |
|
    |
 |
Mordicus
Beginnend Fantasyliefhebber

|
Geplaatst:
ma apr 04, 2011 4:47 pm |
  |
Met genoegen gelezen.
het moeilijkste deel, plot en verklaring, liep imo iets stroever dan de rest van het vlot geschreven verhaal maar dat kan ook aan mij liggen
Ik vroeg me eigenlijk direct al af of de naam van Burke afkomstig was van een andere conservatief in het echte leven?
zie: http://www.burkestichting.nl/nl/welkom/index.html |
|
|
  |
 |
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

|
Geplaatst:
ma apr 04, 2011 11:01 pm |
  |
De naam Burke is bewust gekozen, inderdaad. |
|
    |
 |
|
|