Pure Fantasy forum index
Het forum doorzoeken In- of uitloggen
Veel gestelde vragen Registreer je voor het forum
Lijst met forumgebruikers
Gebruikersgroepen
 Luitingh F: Ziel van de duivel – Adrian Stone Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Plaats nieuw berichtPlaats reactie Pure Fantasy forum index » Boekrecensies ikleesfantasy.nl
Auteur Bericht
Jos Weijmer
Fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: di apr 27, 2010 1:29 pm Reageer met quoteNaar boven

Met 'Ziel van de Duivel' sluit Adrian Stone zijn Duivels-trilogie, die verder bestaat uit 'Profeet van de Duivel' en 'Zoon van de Duivel', op passende wijze af. Op de eerdere twee boeken hoef ik niet meer terug te komen. In de vele recensies zijn ze voldoende bejubeld. Inderdaad dwongen de voorgaande boeken groot respect af, en des te hoger waren de gespannen verwachtingen betreffende dit laatste deel.

'Ziel' opent sterk met een brute scene die de toon zet en die de climax van deze trilogie ook vereist. Meteen worden de verhoudingen in het koninkrijk Carolia op scherp gezet en gaat de achtbaan-rit voor de lezer van start. Nog méér dan in de vorige boeken neemt het tempo toe. Naast de spanning, actie en mooie vondsten neemt Stone gelukkig ruimschoots de tijd om ook de verhouding tussen de belangrijkste hoofdfiguren wat verder uit te diepen.
'Ziel' is de ontlading van een trilogie die gaat over vriendschap, noodlot, oorlog, geloof en religieus fanatisme. Op een intelligente, volwassen en ook realistische manier worden in dit laatste deel de waanzin en de bruutheid van de Derde Godsdienstoorlog, waarin de personages zich gevangen zien, uitgewerkt. Stone bedient zich van compact woordgebruik en kan met korte en treffende beschrijvingen gelijk toch de goede sfeer neerzetten, wat de vaart er bijzonder goed in houdt.
Een van de krachten van Stone is ook, dat hij zijn wereld en de personages die haar bevolken overzichtelijk houdt. Je hoeft niet de hele tijd een index te raadplegen om te zien wie de personages ook alweer zijn of waar deze of gene plek ook al weer ligt. Wel is de trektocht door een tot nu toe onbelicht gebleven deel van zijn wereld een welkome en kleurrijke ervaring, die goed uitpakt als locatie voor de passende climax van deze trilogie.

Betekent dit dat er geen kritiekpunten zijn op Stone's trilogie? Nee, natuurlijk niet, elk boek heeft zwakke punten. Helaas zit dat bij 'Ziel' direct in de eerste paar pagina's. In het begin van het boek wordt iemand die de koning na staat op brute wijze afgeslacht. De moordenaars laten het teken van een van de drie grote godsdiensten bij het lijk achter, en in zijn verdriet besluit de koning die religie keihard aan te pakken.
Nu is Stone een intelligente schrijver, die zijn boeken bevolkt met karakters die geenszins dom of onbenullig zijn. Dat van mij als lezer verwacht wordt te accepteren dat de koning, zelfs in zijn verdriet, voor zo'n simplistisch complot zou vallen, vond ik teleurstellend. Zeker omdat hij daarmee de werkelijke moordenaars, die zich in de vorige boeken reeds van dezelfde tactieken bediend hebben, daarmee hun zin geeft. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat een realistischer uitleg voor de reactie van de koning wellicht gesneuveld is door de drang van uitgever en auteur om de duizelingwekkende vaart erin te houden. Gelukkig komt Stone er, in tegenstelling tot mindere schrijvers, relatief makkelijk mee weg. Het toont echter wel mijn enige bezwaar aan bij deze verder briljante trilogie.
In de drang om de boeken van al het onnodige vet te ontdoen, is het mes hier en daar wat te vlijtig gehanteerd en mis ik juist die enkele passages meer, die sommige karakters voor mij wat minder cliché-matig hadden gemaakt of het de lezer makkelijker maken zich in te leven in de hoofdpersonages. Gelukkig slaagt Stone erin om deze bezwaren in het laatste boek voor een groot deel toch weg te werken.

Uiteindelijk hebben Stone en het in fantasy-land inmiddels legendarische redactie-team dat hem ondersteund heeft, met de Duivels-trilogie een werk afgeleverd dat tot een absoluut hoogtepunt in het Nederlandstalige fantasy-genre gerekend mag worden. Adrian Stone schaart zich met de Duivels-trilogie niet alleen tussen de meest gelauwerde Nederlandstalige auteurs, maar laat ook menig internationaal befaamde auteur ver achter zich.

Jos Weijmer

Pure Fantasy Magazine

Te bestellen via www.fantastischeboeken.nl.

Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtVerstuur e-mailBekijk de homepage
wout jut
PF abonnee

BerichtGeplaatst: di apr 27, 2010 4:04 pm Reageer met quoteNaar boven

Inderdaad. Ik heb hem nog niet uit, maar inderdaad. Een wereldtopper, die Stone. Cool

Gebruik deze link naar Bol.com en PF ontvangt een klein percentage van jouw aankoop!
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtBekijk de homepage
Yarrid
PF abonnee

BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 5:46 pm Reageer met quoteNaar boven

Mijn recensie van ziel van de duivel: http://www.fantasyboeken.org/?p=327

----

Nam qui facit, quod non sapit, diffinitur bestia
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtBekijk de homepageMSN Messenger
Janus
auteur van de Duiveltrilogie

BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 7:26 pm Reageer met quoteNaar boven

Bedankt Yarrid. Ik ga er bijna van blozen Embarassed
Als ik terug ben van vakantie zet ik een link op mijn site (bij recensies). Ik zal dan tevens www.fantasieboeken.org toevoegen op mijn pagina met links naar andere relevante sites.
www.adrianstone.com trekt inmiddels bijna 20.000 bezoekers op jaarbasis, dus zo kunnen we mooi kruisbestuiven. Very Happy

Adrian Stone
www.adrianstone.com
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtBekijk de homepage
blackcat
Schrijvenaar pur sang

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2011 6:33 am Reageer met quoteNaar boven

Inderdaad een prachtboek ter afsluiting van een zeer goede trilogie. Ik heb genoten!

Fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: vr apr 22, 2011 8:52 pm Reageer met quoteNaar boven

Oei, er staan inmiddels wel heel wat recensies van deze trilogie op verschillende plekken op dit forum! Zou het misschien handig zijn om die wat meer bij elkaar te zetten?

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Pure Fantasy forum index » Boekrecensies ikleesfantasy.nl

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp