Pure Fantasy forum index
Het forum doorzoeken In- of uitloggen
Veel gestelde vragen Registreer je voor het forum
Lijst met forumgebruikers
Gebruikersgroepen
 Synopsis Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Plaats nieuw berichtPlaats reactie Pure Fantasy forum index » Uitgeven Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Pieter
Gepassioneerd schrijvenaar

BerichtGeplaatst: wo jul 28, 2010 6:11 pm Reageer met quoteNaar boven

Zo dus dan ga je een synopsis maken. Ik heb al eens een hele handige link gehad van iemand: http://www.writing-world.com/publish/synopsis.shtml

Daarin wordt een hoop duidelijk gemaakt. Ik zit alleen met twee vragen:

1. In deze uitleg staat dat je alles uit je plot uit de doeken moet doen. Dus het is eigenlijk gewoon een complete spoiler voor je verhaal. Toch heb ik ook eens gehoord dat je juist de ontknoping er niet in moest zetten. Dat je de uitgever moest lekker maken om je manuscript te lezen.

Iemand hier een mening over?

2. Als er bij een uitgever niet om een synopsis wordt gevraagd, kan je die dan beter niet mee sturen, of is het juist slim om hem wel bij te sluiten?

------Winnaar Unleash Award 2009------
-Winnaar aanmoedigingsprijs PHP 2008-
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtVerstuur e-mailBekijk de homepageMSN Messenger
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

BerichtGeplaatst: wo jul 28, 2010 7:41 pm Reageer met quoteNaar boven

Pieter schreef:
Toch heb ik ook eens gehoord dat je juist de ontknoping er niet in moest zetten. Dat je de uitgever moest lekker maken om je manuscript te lezen.

Het gaat er bij een synopsis niet om om de uitgever lekker te maken om het manuscript te lezen. Het gaat er juist om dat de uitgever zich een beeld kan vormen van het hele boek zonder te veel tijd te besteden aan een boek met een dertien-in-een-dozijn plot.
Ik heb me laten vertellen dat veel uitgevers een boek na het lezen van de eerste hoofdstukken al terzijde leggen (als ze het op grond van de synopsis al lezen) vanwege de schrijfstijl. Dus als je een enorm interessante ontknoping hebt, zullen ze daar nooit aan toe komen en de schrijfstijl voor lief nemen (als in: "er is altijd wel een redacteur die daar iets mee kan om dit unieke boek toch leesbaar te maken").
Je gaat toch ook geen belangrijk deel van je CV weglaten om een toekomstig werkgever lekker te maken en zodat je op gesprek wordt gevraagd?

Quote:
Als er bij een uitgever niet om een synopsis wordt gevraagd, kan je die dan beter niet mee sturen, of is het juist slim om hem wel bij te sluiten?

Ik weet niet welke uitgever je op het oog hebt, maar de meesten hebben dat de antwoorden op dergelijke FAQs gewoon online staan. En anders kun je voor de zekerheid telefoneren: is gelijk een mooie binnenkomer.
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtBekijk de homepage
Pieter

BerichtGeplaatst: wo jul 28, 2010 8:29 pm Reageer met quoteNaar boven

Bedankt voor het reageren, Schli.

Ik heb de FAQ's al nageplozen. Daar kon ik er niets over vinden. Zal eens wat mails versturen, belletjes plegen.

------Winnaar Unleash Award 2009------
-Winnaar aanmoedigingsprijs PHP 2008-
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtVerstuur e-mailBekijk de homepageMSN Messenger
Django Mathijsen
Groot fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: zo aug 08, 2010 2:58 pm Reageer met quoteNaar boven

Pieter schreef:
Zo dus dan ga je een synopsis maken. Ik heb al eens een hele handige link gehad van iemand: http://www.writing-world.com/publish/synopsis.shtml

Fijn, dat je iets eraan hebt, Pieter. Maar voor degenen die deze link zien en nog geen roman klaar hebben:

In deze link wordt ervan uitgegaan dat je eerst je roman hebt geschreven en dat je daarna nog een synopsis moet schrijven: roman Arrow hoofdstukindeling Arrow synopsis.

De omgekeerde aanpak werkt beter: idee Arrow plot Arrow synopsis Arrow hoofdstukindeling Arrow roman.

Dus:

1 Formuleer in een volzin waarover je roman gaat = de plot.
2 Werk die uit tot een spannend verhaaltje van een paar honderd woorden = de synopsis.
3 Maak een lijst van alle concrete gebeurtenissen in je verhaal = de hoofdstukindeling.
4 Werk de hoofdstukindeling uit tot een roman.

Het nadeel van deze manier van werken is dat het dagen en soms zelfs weken duurt voordat je de eerste zin aan je eigenlijke roman kunt schrijven. En voor een roman van circa 120.000 woorden, ben je aan die hoofdstukindeling al gauw 12.000 woorden kwijt (dat is de lengte van een verhaal voor Fantastels). Veel mensen vinden het moeilijk om daarvoor het geduld op te brengen.

Maar het levert je veel voordelen:
1 Die synopsis en die plot heb je achteraf (wanneer je je roman gaat aanbieden) toch nodig. Je kunt dat (relatief vervelende) klusje maar beter alvast achter de rug hebben.
2 Veel mensen lopen vast in hun roman omdat ze ergens halverwege ontdekken dat hun hoofdpersonen een andere kant op willen dan ze volgens de plot moeten. Moet je nu de plot veranderen of de profielen van je hoofdpersonen of je wereld... en moet je dan alles wat je al geschreven hebt weggooien en opnieuw beginnen?
Andere mensen lopen vast omdat ze, na een paar weken of maanden schrijven, uitgekeken raken op hun verhaal: het was kennelijk toch niet zo boeiend, spannend, interessant of levensverrijkend als het op het eerste gezicht leek. Of misschien ontbrak er nog iets wat je over het hoofd hebt gezien?
Als je werkt plot -> synopsis -> hoofdstukindeling -> roman dan kom je het gros van alle logicaproblemen tegen op het moment dat je de hoofdstukindeling schrijft. En als je romanidee minder boeiend en spannend is dan je dacht, ook dan is de kans groot dat je daar al in vastloopt op het moment dat je de hoofdstukindeling schrijft (en dan heb je dus maar een paar dagen/weken eraan verloren in plaats van weken/maanden). Als je door je hoofdstukindeling heen komt en je bent nog steeds razendenthousiast om je roman te schrijven, dan ben je er ook vrij zeker van dat je het doorzet en je roman afschrijft zodra je aan de eerste zin begint.
3 Die hoofdstukindeling kost je aan het begin een paar dagen/weken extra tijd, maar die win je ruimschoots terug tijdens het schrijven van je roman. Die hoofdstukindeling geeft je een leidraad: je hoeft niet meer tijdens het schrijven voortdurend vooruit en achteruit te kijken of datgene wat je nu schrijft in hoofdstuk 20 wel klopt met wat je hebt geschreven in hoofdstuk 10 en wat je gaat schrijven in hoofdstuk 30 omdat je al dat denkwerk al hebt gedaan. Je kunt het steeds in je hoofdstukindeling opzoeken.
4 Je hoeft niet te wachten met zoeken naar een uitgever totdat je roman klaar is. Voor sommige uitgevers zijn een synopsis en de eerste drie hoofdstukken al voldoende.

Grote Brugse Fantasy Award

Jurylid Fantastels

Mando Vidé en het Robotbevrijdingsfront
Codenaam Hadsadah
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

BerichtGeplaatst: zo aug 08, 2010 5:55 pm Reageer met quoteNaar boven

Django Mathijsen schreef:

4 Je hoeft niet te wachten met zoeken naar een uitgever totdat je roman klaar is. Voor sommige uitgevers zijn een synopsis en de eerste drie hoofdstukken al voldoende.

Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je die roman ook binnen afzienbare tijd tot een einde kunt schrijven. Een einde schrijven, daar schort het bij een hoop beginnende schrijvers aan.
Hay van den Munckhof

BerichtGeplaatst: ma aug 09, 2010 3:30 pm Reageer met quoteNaar boven

Ik denk niet dat er een recept voor iedereen bestaat. Django's verhaal klinkt volstrekt logisch, maar zou bij mij waarschijnlijk niet werken. Daarvoor ben ik gewoon niet systematisch genoeg.
Of het nu om een verhaal- of een romanopzet gaat, ik hoef voorlopig alleen maar te weten hoe het verhaal ongeveer gaat eindigen.
Sterker, ik begin niet voordat ik dat redelijk helder heb. Maar de route naar dat einde bij voorbaat al 'dichttimmeren' zou ik nooit kunnen.
Ik ben onderweg veel te benieuwd welke hoofdwegen en/of zijpaden me naar dat einde gaan voeren. Als ik daar niet meer van af mocht wijken, zou ik het schrijven al snel dodelijk saai gaan vinden, vrees ik.
Voor mij dus géén synopsis voordat ik een roman (minimaal in eerste ruwe versie) af heb.
Dat is de theorie, waar ik (omdat ik over ongeveer een jaar bijna fulltime kan gaan schrijven) best al over nagedacht heb. Nu die praktijk nog! Die zou over een paar jaar best uit kunnen wijzen dat ik Django alsnog gelijk geef. We zulen het zien. Cool

BerichtGeplaatst: ma aug 09, 2010 4:03 pm Reageer met quoteNaar boven

Ik denk dat het recept van Django inderdaad alleen werkt voor een planmatige schrijver, die topdown van grote lijnen naar detail toe kan werken. Veel schrijvers zijn van het organische type, zij hebben een begin en een eind en zien wel hoe aan hun eind te geraken. Het schrijven als ontdekkingsreis, zeg maar (oei, als Paulien het maar niet leest).

In wezen is er niet zo veel verschil tussen beide typen schrijvers als hier wordt gesuggereerd. De planmatige schrijver maakt de reis immers tevoren al, voordat hij zijn plan gaat maken.
Ka Sha Gan
Redactie Pure Fantasy & Pure Thrillers

BerichtGeplaatst: ma aug 09, 2010 4:11 pm Reageer met quoteNaar boven

Tja, laten we wel wezen, de synopsis is een van de moeilijkste onderdelen van een roman. Een A4'tje is mij altijd verteld - door de uitgeverijen die ik ooit heb benaderd.

En ik bekijk de uiteenzetting van Django... met verwondering, mag ik wel zeggen. Toch, ja, zo is dat ook mogelijk, maar ik moet zeggen dat ik het op deze manier nooit zou kunnen. Noem me romantisch - al ben ik zelf wel de laatste die dat zou zeggen - maar het schrijven is voor mij een creatief proces dat ontstaat met vlagen, met stemmingen. Ieder verhaal - groot of klein - ontstaan in vlagen gedurende het schrijfproces hoewel ik zeker wel naar een van te voren bedacht bepaald einde toe werk/schrijf. En ondertussen maak ik een document dat steeds wordt aangevuld om later deze info te gebruiken voor de synopsis.

Oké, mijn manier duurt echt te lang - daarmee ben ik zeker enkele jaren bezig en dus op zoek naar een manier om dit te bespoedigen -, maar een verhaal volledig verzinnen voordat ik het opschrijf...?
Nee, ben bang dat dit me niet zal gaan lukken.

Ik denk dat er twee soorten schrijvers zijn: diegenen die zich al schrijvende door het verhaal laten leiden en diegenen die het verhaal bij de teugel nemen en het de juiste richting in dirigeren.
Het is duidelijk dat ik tot de eerste behoor en Django tot de tweede soort.

Dus wie er gelijk heeft?
Tot welke soort behoor je?
Maar misschien zijn er n og wel veel meer soorten. We zijn tenslotte met velen. Razz

op de volgende vleugelslag.
uit Zucht
© Rik Raven
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtVerstuur e-mailBekijk de homepage
Schlimazlnik
Schrijvenaar pur sang

BerichtGeplaatst: ma aug 09, 2010 5:25 pm Reageer met quoteNaar boven

Het maken van een synopsis kan ook heel zinnig zijn als je halverwege bent een een beetje vastzit. Je kunt samenvatten wat je al hebt gehad en waar je nog naar toe wilt. Als je dat in je synopsis aan elkaar kunt knopen, kun je ook weer verder.
Astrid

BerichtGeplaatst: ma aug 09, 2010 9:21 pm Reageer met quoteNaar boven

Het schrijfplan van Django staat mij wel aan. Synopsis kan ik altijd aanpassen als mijn hoofpersonen zo eigenwijs zijn een ander pad te volgen. Het voordeel van een schrijfplan is dat je de karakters van A tot Z leert kennen, de wereld etc. Ik deed het eerst nooit, maar merkte na de workshop van Tais dat de verhalen makkelijker stromen als ik helemaal IN de wereld/personage zit. Er een kaart bij heb, en een tijdlijn.

Goh, nooi gedacht dat ik nog eens gestructureerd zou gaan werken
*hoort het dan toch bij ouder worden? Razz *
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtMSN Messenger
maryson
Groot fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: ma aug 09, 2010 10:07 pm Reageer met quoteNaar boven

Astrid schreef:
Goh, nooi gedacht dat ik nog eens gestructureerd zou gaan werken
*hoort het dan toch bij ouder worden? Razz *

Misschien, maar het hoort vooral bij het groeien als schrijver.
Nadenken over je structuur, de manier waarop je dingen construeert en formuleert. Beseffen dat elke zin, soms elk woord telt, dat het transparanter moet en zo nog (heel veel) meer. En, o ja... soms ook écht schrijven.
Shocked

Groot fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: di aug 17, 2010 2:15 pm Reageer met quoteNaar boven

Ka Sha Gan schreef:
Ik denk dat er twee soorten schrijvers zijn: diegenen die zich al schrijvende door het verhaal laten leiden en diegenen die het verhaal bij de teugel nemen en het de juiste richting in dirigeren.

Je vergist je, Ka. Ik schreef mijn fictie aanvankelijk ook vrij en zonder iets te plannen (ofschoon ik het plannen en structureren wel al had geleerd van het schrijven van wetenschappelijke en populairwetenschappelijke non-fictie). Maar naarmate je meer schrijft en naarmate je langere verhalen gaat schrijven (romans), kom je vanzelf erachter dat de gestructureerde aanpak gewoon beter werkt. Ook voor fictie.

Jurylid Fantastels

Codenaam Hadsadah
Django Mathijsen
Groot fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: di aug 17, 2010 2:19 pm Reageer met quoteNaar boven

Watergeest schreef:
In wezen is er niet zo veel verschil tussen beide typen schrijvers als hier wordt gesuggereerd.

Klopt. Je doet dezelfde ontdekkingen en je moet dezelfde beslissingen treffen. Alleen de volgorde waarin je die beslissingen treft, is anders. Bij de gestructureerde aanpak tref je de grote, belangrijke beslissingen eerst. De kleinere ontdekkingen en beslissingen komen later. Daardoor hoef je, als je besluit dat je dingen moet veranderen, minder van het werk dat je al gedaan hebt weg te gooien.

Jurylid Fantastels

Codenaam Hadsadah
Django Mathijsen
Groot fantasyliefhebber

BerichtGeplaatst: di aug 17, 2010 2:22 pm Reageer met quoteNaar boven

Schlimazlnik schreef:

Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je die roman ook binnen afzienbare tijd tot een einde kunt schrijven. Een einde schrijven, daar schort het bij een hoop beginnende schrijvers aan.

Klopt. En bij een structurele aanpak dwing je jezelf om die horde al heel vroeg te nemen: je plant het einde al voordat je de eerste echte zin van je roman hebt geschreven.

Jurylid Fantastels

Codenaam Hadsadah
Ka Sha Gan
Redactie Pure Fantasy & Pure Thrillers

BerichtGeplaatst: di aug 17, 2010 3:16 pm Reageer met quoteNaar boven

Ka Sha Gan schreef:

Je vergist je, Ka. Ik schreef mijn fictie aanvankelijk ook vrij en zonder iets te plannen (ofschoon ik het plannen en structureren wel al had geleerd van het schrijven van wetenschappelijke en populairwetenschappelijke non-fictie). Maar naarmate je meer schrijft en naarmate je langere verhalen gaat schrijven (romans), kom je vanzelf erachter dat de gestructureerde aanpak gewoon beter werkt. Ook voor fictie.

Waarin, beste Django, vergis ik me? Wink

Wat wil je nog meer als bewijs voor mijn stelling dat jij een schrijver bent van de gestructureerde aanpak?
Van mijzelf weet ik dat ik die structuur -waar jij over spreekt- niet te pakken kan krijgen, in ieder geval niet voordat ik een volledige eerste versie van een roman heb geschreven. Dat is mijn structuur. Voordat ik begin heb ik wel degelijk een einde om naar toe te schrijven en er zijn enkele personages die ik gaandeweg beter leer kennen. Zo worden mijn verhalen geschreven en krijgen ze vorm. Ik heb al genoeg lange verhalen/romans geschreven en in de prullenbak gegooid of in de koelkast gezet om daar achter te zijn.
Erg tijdrovend en ik vervloek het, maar een strakker schema aanhouden lukt me gewoon niet.

Misschien dat ik eens het licht ga zien, maar zolang het op mijn manier nog zonder al te veel problemen kan, zal het moeten. Shocked

op de volgende vleugelslag.
uit Zucht
© Rik Raven
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtVerstuur e-mailBekijk de homepage
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie Pure Fantasy forum index » Uitgeven Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp