Pure Fantasy forum index
Het forum doorzoeken In- of uitloggen
Veel gestelde vragen Registreer je voor het forum
Lijst met forumgebruikers
Gebruikersgroepen
 Uitgeefplannen... Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Plaats nieuw berichtPlaats reactie Pure Fantasy forum index » Uitgeven Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2005 1:38 pm Reageer met quoteNaar boven

Wie van de forumgasten heeft plannen om, zeer binnenkort of in de verre toekomst, een manuscript te (laten) publiceren?

Anko
PF abonnee

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2005 2:04 pm Reageer met quoteNaar boven

De gedachte om een bundel met korte verhalen uit te geven spookt al heel lang door mijn hoofd.
Naast het financiele plaatje loop ik tegen zaken aan als: 'Hoe ga ik het boek verkopen?' 'Zijn er uberhaupt mensen die een boek van me willen hebben?'
Zoals op een ander forum ook al eens werd gezegd: Als je een boek in eigen beheer gaat uitgeven, dien je te beschikken over de juiste financiele middelen, doorzettingsvermogen en een ruime zolder...
Wellicht een beetje cynisch, maar toch wel met een bron van waarheid.
Wat mij betreft; de plannen zijn er, maar het zal toch wel in de (verre?) toekomst gaan gebeuren.

http://anko.unleashaward.nl/
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtBekijk de homepage
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2005 2:12 pm Reageer met quoteNaar boven

Op suspensestory.com...

Ik heb de discussie even gekopieerd:

alex de jong schreef:
Het uitgeven van een boek via printing on demand zou ik niet meteen in eigen beheer willen noemen. Eigen beheer is, naar mijn mening, wanneer je zelf een drukker opdracht geeft om een x-aantal boeken te laten drukken en jij zelf de rekening van die drukker voldoet. Vervolgens ben je zelf degene die zelf het boek aan de man moet zien te brengen en die dus, zoals door anderen aangegeven, over een ruime zolder moet beschikken.

POD, het printing on demand is een oplossing voor zij die niet de poen hebben om zelf een drukker honderden boeken te laten drukken, maar die toch een boek zouden willen uitgeven. De beste oplossing is in dat geval nog steeds een uitgever die iets in je manuscript ziet, maar de realiteit is dat dit voor velen niet is weggelegd. POD biedt dan soulaas.

Je betaalt dan doorgaans een soort ‘entrancefee’; een eerste onkostenvergoeding zodat de POD-er de kosen van opmaak vergoed krijgt. Winst maakt men dan uit de verkoop van je boek. Als dat er ooit van komt…
Wat POD doorgaans kost? Dat wisselt per aanbieder. Kijk dus goed naar wat ze je voor dit startbedrag bieden. Er zijn namelijk behoorlijk grote verschillen. In de tijd dat ik hiernaar informeerde voor uitgifte van mijn eigen boek, liep dat van enkele honderden guldens tot enkele duizenden. Inmiddels zijn er echter al veel meer aanbieders bijgekomen en is de concurrentie ook wat zwaarder geworden, waardoor de prijzen onder druk zijn komen te staan. Er zijn er zelfs die helemaal geen entrancefee vragen. Maar dan dien je vaak al wel op voorhand aan te kunnen geven dat er minimaal vijftig (give or take) exemplaren verkocht zullen gaan worden. Dit aantal helpt dan de POD-er om de initiële kosten terug te verdienen.

Er is echter één groot nadeel dat aan POD kleeft: of twee, eigenlijk… een exemplaar is doorgaans duurder dan een boek normaliter hoeft te kosten (hierdoor wordt de drempel voor het kopen van een boek van een onbekende debutant weer hoger) én: er vindt nauwelijks promotie plaats. En juist promotie is van belang om een boek te doen verkopen. Denk dus niet dat je er bent met een POD-uitgifte en dat het geld vanzelf binnenstroomt. Zeker, het boek is te bestellen via de ‘uitgever’ (velen hebben mooie verkoopsites opgetuigd), maar… wie komt er op die site? Hoeveel promotie wordt er voor de boeken en het fonds van die ‘uitgever’ gemaakt? Zijn het alleen de auteurs die bij deze ‘uitgever’ zitten die de verkoopsite bekijken? Reken dan niet op gouden tijden.
En ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze ‘regel’. Hoe je die vindt? Luisteren naar collega-schrijvers die al wel de nodige ervaring hebben, je goed laten informeren en vooral kritisch durven kijken naar wat een ieder je aanbiedt.

alex de jong schreef:
Tja... dat heb ik. Op Castlefest (eerste weekend van augustus) organiseert Pure Fantasy een Schrijfmarkt waar meerdere auteurs die in eigen beheer of via POD een boek hebben uitgegeven, over hun ervaringen zullen vertellen. Misschien een idee om langs te komen? En verder ben ik best bereid meer tekst en uitleg te geven. Wat wil je weten?

Anko schreef:
Tja, wat wil ik weten?
Ik vraag me af wat er allemaal bij komt kijken. Wat kun je zelf doen en wat geef je uit handen.
Wat is bijvoorbeeld een realistische oplage?
Welke wegen kun je bewandelen om je boek aan de man te brengen.
Van dat soort dingen. :Wink

alex de jong schreef:
Ik snap een paar dingen niet.

ptarn schreef:
Overigens sta ik erg sceptisch tegenover het uitgeven in eigen beheer.

Dat mag. In sommige gevallen misschien wel terecht. Volgens vele criticasters is het een zwaktebod. Auteurs hebben jarenlang tevergeefs met hun manuscript lopen leuren, kregen afwijzing op afwijzing en kozen als laatste redmiddel voor eigen beheer. Dat is het beeld.
De waarheid: menigeen heeft dat zo wellicht gedaan. Maar er zijn er nog meer die de wandelgang naar een uitgever niet maken omdat ze het zelf willen doen. Omdat het leuk is. Omdat ze ook dat een avontuur vinden.
(ik kan nog wel even doorgaan, maar zal me beperken tot een eerste reactie)
Groot nadeel kan ook zijn: een professionele uitgever heeft redacteuren in dienst die een auteur begeleiden en samen met hem/haar een manuscript nog eens van begin tot eind doornemen en uitpluizen. Via POD gebeurt dat zelden (nog geen spellingscontrole, bij wijze van spreken) en ook bij uitgaven in eigen beheer slippen er vaak meer foutjes door dan bij een reguliere uitgever. Toch... er zijn zeker uitzonderingen en waarom zou je per definitie dit ondernemerschap van auteurs geen kans willen geven?

ptarn schreef:
Als ik doorbreek, doe ik dat zonder er zelf voor te betalen en voor een groot publiek. Ik wil er geen geld op toeleggen. .

Tja... helaas bepaal je als auteur niet of je voor een groot of een klein publiek schrijft. Niet in eigen beheer en niet bij een reguliere uitgever. Voordeel van de laatste is dat die er een groot PR-apparaat achter kan zetten wat de kleine zelfstandige doorgaans niet tot zijn beschikking heeft; dus dat kan een groter publiek opleveren. Maar zeker is dat niet. Waarom zouden uitgevers anders maar zo weinig nieuw talent een kans geven?
En wie heeft het over er geld op toeleggen? Dat jij dat er niet voor over heeft is je goed recht. Je mag zelf bepalen wat je met je geld doet. Maar: mogen anderen die dat anders wensen ook zelf beslissen? (ik bedoel dit niet lelijk, hoor!). Leven voor je droom (het schrijven van een boek) en het lef hebben om daar zelf in te investeren is een onderneming die mijns inziens steun verdient. In ieder geval lof. Uiteindelijk getuigt het van moed en van geloof in je eigen kunnen (of van oogkleppen op zetten, zouden criticasters wellicht roepen Wink) Geld erop toe leggen? Dat hangt er vanaf welke keuze je maakt. Ik ken legio voorbeelden van mensen die hun boek via POD hebben uitgegeven en er zelfs jaarlijks een beetje geld aan overhouden. Maar ook zat voorbeelden van collega´s die, net als ik, een flinke stapel boeken hebben laten drukken en nog steeds de volle dozen op zolder tegenkomen (bij wijze van spreken, dan; en ja, soms letterlijk).

ptarn schreef:
Ik vind het echt mooi dat mensen voor deze methode kiezen, maar ik vind het toch een manier van geldklopperij blijven.

Dit argument snap ik niet. Waarom is het uitgeven van een boek in eigen beheer ineens geldklopperij en waarom is een boek bij een uitgever onderbrengen dat niet? Een uitgever verdient ook aan een boek. Zouden ze dat niet doen, dan zouden ze geen boeken uitgeven, maar ander werk zoeken.
Uiteindelijk is het de droom van iedere auteur om van zijn pennenvruchten te kunnen leven (denk ik). Of je manuscript dan wordt uitgegeven door een reguliere uitgever of door jezelf; dat maakt dan toch geen verschil?

alex de jong schreef:
Anko schreef:
Tja, wat wil ik weten?
Ik vraag me af wat er allemaal bij komt kijken. Wat kun je zelf doen en wat geef je uit handen.
Wat is bijvoorbeeld een realistische oplage?
Welke wegen kun je bewandelen om je boek aan de man te brengen.
Van dat soort dingen. :Wink

Hier kan ik alleen maar spreken uit eigen ervaring (en van wat me via anderen ter ore is gekomen).
Ik heb er destijds voor gekozen om mijn boek in een oplage van 2.000 stuks te laten drukken. Ambitieus, jazeker. Onbekendheid met de materie; ook dat. Kreeg toen al, onder andere van Jack, de opmerking dat ik beter met een kleinere oplage zou moeten beginnen. Maar: diverse offertes van diverse drukkerijen leerden me dat ik bij de een duizend boeken kon laten drukken voor het budget dat ik in kon missen en bij een ander meer dan 1500... Uiteindelijk kwam ik er eentje tegen die het nog weer iets voordeliger kon (en die ook drukt voor grote uitgeverijen), zodat ik uiteindelijk besloot mijn budget geheel aan hen over te maken en opdracht gaf tweeduizend boeken te laten drukken. Ach ja, een ander gaat er lekker van op vakantie... Wink
Wat deed ik zelf? Opdracht geven aan coverartist voor mooie plaat (scene uit het boek); opmaak door een bevriende dtp-er en opdracht aan de drukker voor die stapel boeken (vier flinke pallets vol!).
En ja, wat dan?
Ik had via internet al volop reclame gemaakt voor mijn boek, proeflezers gevraagd mijn manuscript te lezen en te screnen op fouten, et cetera. Had al meer dan honderd boeken in bestelling voordat het werd gedrukt, dus met die verkopen kon ik al weer een deel van de investering terugverdienen.
Maar dan... PR maken. Persberichten schrijven en rondsturen. Nu helpt het dat ik journalist ben; een persbericht schrijven is dagelijkse kost. Dus de wegen van PR, free publicity en een beetje marketing (boerenverstand) is me niet geheel vreemd.
En geluk hebben. Goede recensies krijgen, een award winnen; een prettige inkoper treffen van een boekwinkel die meteen tien exemplaren afneemt, je boek promoot en enkele weken later weer tien exemplaren afneemt, et cetera.

Meer weten? Ik kan er uren over lullen. Misschien moest ik toch die lezing maar eens geven op Castlefest... misschien. Als ik durf.

clement roorda schreef:
Een interesante discussie tot nu toe. Zelf ga ik nu ook in eigen beheer uitgeven en ik was dat in eerste instantie niet van plan.
Toen ik mijn boek schreef deed ik dat allereerst omdat ik het heel erg leuk vond om te doen(voor mij en volgens mij de enige juiste motivatie). Ik stelde me daarbij voor dat ik het, als het af zou zijn, zou aanbieden aan uitgevers. Dat laatste heb ik ook gedaan maar - zoals te verwachten - kwamen daar de afwijzingen. De meeste ongefundeerd en - het zal de gekwetste schrijversziel wezen - gemakzuchtig.
Uit alles wat ik daarna las kreeg ik de indruk dat uitgevers vooral risicomijdend zijn. Het zijn bedrijven, ze willen winst maken en dat is natuurlijk ook hun goed recht.
Maar ik zat mooi met een - mijn inziens - goed manuscript waar ik jaren plezier en werk aan heb gehad. Ik vond het zonde om dat zomaar te laten liggen, vandaar dat ik het nu in eigen beheer uitgeef. Gewoon omdat er zoveel schik en energie van mij in zit dat ik het anderen wil laten lezen. En dan is het leuk dat je in je werk in eigen beheer kan uitgeven.
En natuurlijk met de hoop dat anderen het beter dan goed vinden. Dan kan ik altijd laten bijdrukken

alex de jong schreef:
De juiste instelling!

Hoewel ik al vanaf mijn zesde roep dat ik schrijver wilde worden, schreef ik mijn eerste boek niet om het uit te geven. Ik schreef het als vingeroefening voor mezelf; omdat ik eens wat anders wilde doen dan altijd maar zakelijke en journalistieke teksten schrijven in mijn dagelijkse werk. Maar, nieuwsgierig naar wat anderen er van vonden, besloot ik het wel op een website te plaatsen en mensen uit te nodigen erop te reageren. Pas toen ik van heel veel wildvreemden complimenten en zelfs bestellingen kreeg, begon ineens het idee van een boek te dagen. Ja, natuurlijk had ik dat idee wel vaker, maar sinds mijn tienerjaren (waarin ik manuscripten naar uitgevers stuurde en hevig verbolgen was over hun afwijzingsbrieven), wist ik al dat, als ik mijn brood met schrijven wilde verdienen, ik dat met de stukjes in de krant kon doen, maar niet met boeken.
Ach ja, enthousiasme neemt je in de greep en aangezien ik mezelf als ondernemend en eigenwijs (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde) beschouw, borrelde vanzelf uitgeven in eigen beheer op. Heb nog heel even overwogen POD te doen, maar vond het gebrek aan PR vanuit die hoek, plus de hogere prijs van een boek (toch een drempel voor mensen als je debutant bent) te zwaar wegen. Dus moest de stuksprijs naar beneden. En ja, dan kom je toch bij eigen beheer en het zoeken van een geschikte (en goedkope) drukker. PR kon ik immers zelf wel. En, waarom zou ik dan een POD-er er beter van laten worden? Dan wilde ik ook graag zelf de vruchten van mijn noeste arbeid plukken (of aanmaakblokjes voor de open haard hebben...)
Misschien heb ik gemakkelijk praten, maar: ik ben blij dat ik het zo gedaan heb. Geen moment spijt gehad! Sterker nog: mijn tweede boek komt er aan en ook die verschijnt in eigen beheer. Heb er zelfs een heuse uitgeverij voor opgericht (is niet zo moeilijk hoor. Gewoon een naam bedenken en inschrijven bij de KVK...bodiebodieboooo)

Jack schreef:
Ik zal er binnenkort ook eens uitgebreid op ingaan met mijn ervaringen; eerst even mijn boek afmaken (het einde nadert, nog een weekje of twee)!

Het zal geen verrassing zijn dat ik de meningen van Alex onderschrijf. Heel in het kort vast mijn conclusies: als je echt wat wil als schrijver, zul je meer moeten doen dan schrijven alleen; laten zien wat je in je mars hebt door bijvoorbeeld een eigen beheer uitgave kan best behulpzaam zijn, ik heb het gemerkt door mijn contacten met Company of Books. Het idee van: als ik maar een goed manuscript heb, dan wordt het vanzelf uitgegeven door een erkende uitgever, is naar mijn mening ouderwets. Het aanbod van op zich goede manuscripten is overweldigend. Uitgevers beperken zich liever tot bekende namen. Plus: de uitgevers zijn op hun beurt weer afhankelijk van de boekhandel - daar is een sterke trend om minder varieteit in te kopen en meer 'geheide bestsellers' (een boekhandelaar moet tenslotte ook z'n brood verdienen, niet dan?). Dat noopt uitgevers er weer toe minder onbekende auteurs uit te geven, die ze toch niet aan de boekhandel gesleten krijgen.

Enfin, ook ik kan er uren over lullen, dat doe ik met een weekje of twee.

Jonathan Arth
Nar

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2005 3:04 pm Reageer met quoteNaar boven

Ik heb wel echte plannen om later iets gepubliceerd te krijgen. Maar ik denk dat ik het liever via een uitgever doe dan dat ik zelf mijn boek uit ga geven. Ik ben bezig met een kinderboek dat een beetje richting Evert Hartman moet gaan maar met fantasy. (hoewel het eigenlijk ook weer iets totaal anders is dan de dingen die Hartman schreef).
Maar dit is mijn doel, ik weet dat ik de vaardigheden heb, of in ieder geval het potentieel heb om het te doen (wat een groot verschil is), maar ik ga er voor!
Bekijk gebruikersprofielStuur privébericht
Pegasus
Officieel Alex fan

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2005 9:33 pm Reageer met quoteNaar boven

ja maar om een uitgever te vinden, moet de uitgever er ook wat in zien. Je kan niet even zeggen tegen een uitgever zeggen: 'hey hier heb je mijn manuscript, druk dit eens voor mij.' Je moet wel met iets HEEL goeds komen als je dat voor elkaar wilt krijgen.
Bekijk gebruikersprofielStuur privéberichtMSN Messenger
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2005 9:56 pm Reageer met quoteNaar boven

Op zich niks mis mee met het zoeken en vinden van een uitgever. Zoeken is niet zo moeilijk, vinden daarentegen wel. Want er zijn maar weinig uitgevers die investeren in nieuw talent. Dus staar je niet blind op publicatie via een reguliere (grote?) uitgever...

Adinda
PF abonnee

BerichtGeplaatst: vr mei 06, 2005 10:32 am Reageer met quoteNaar boven

Ach, je moet het ook maar zo bekijken: AL die gevestigde namen zijn ooit begonnen als een onbekend manuscriptje op een grote berg, en toen was er ook iemand die er iets in zag.

Ook allemaal weer kwestie juiste plaats, juiste tijd, dosis geluk, en niet te vergeten een goed manuscript Laughing

Zelf je boek aan de man brengen is ook niet eenvoudig. (Maar ik spreek hier voor mijn beurt Rolling Eyes )

Schrijfster van Vrouwe van Arak, zie: www.adindavolkers.nl
Jonathan Arth
Nar

BerichtGeplaatst: vr mei 06, 2005 11:03 am Reageer met quoteNaar boven

Ik realiseer me heel goed dat je echt niet zomaar gepubliceerd wordt, hoor...
Maar ik ga eerst een paar kleine verhalen proberen gepubliceerd te krijgen (in de PF natuurlijk Very Happy ) en daarna misschien een echt heel boek.
Wolf Gaidin
PF abonnee

BerichtGeplaatst: vr mei 06, 2005 9:28 pm Reageer met quoteNaar boven

Jonathan Arth schreef:
Maar ik ga eerst een paar kleine verhalen proberen gepubliceerd te krijgen (in de PF natuurlijk Very Happy ) en daarna misschien een echt heel boek.

Dat lijkt mij ook de juiste manier. Eerst, d.m.v. hier en daar een publicatie van bijvoorbeeld een kort verhaal, wat naamsbekendheid krijgen. Very Happy

Nar

BerichtGeplaatst: zo mei 08, 2005 10:07 pm Reageer met quoteNaar boven

Ik heb heel veel plannen en ook wel wat verschillende manuscripten bijna af (moet nog wel proeflezers hebben!).
Er zijn alleen geen financiele middelen. Voorlopig blijft het dus een utopie om iets in eigen beheer en/of via POD uit te kunnen geven, dus heb nog wel even de tijd.
Naamsbekendheid ben ik wel aan het opbouwen via mijn site en positieve reacties krijg ik voldoende. Voorlopig geldt dit alleen nog voor de gepubliceerde kinderverhalen aldaar. Hoe de manuscripten ontvangen worden weet ik nog niet (en die ga ik natuurlijk ook niet op de site zetten!), maar goed: wat in het vat zit, verzuurt niet.
Alex de Jong
site admin/uitgever PF

BerichtGeplaatst: zo mei 08, 2005 11:32 pm Reageer met quoteNaar boven

POD is geen uyopie, hoor. Voor rond de tweehonderd euro kun je al via POD je boek laten uitbrengen. En tweehonderd euro moet bij elkaar te sprokkelen zijn, lijkt me. Zelfs voor 'arme studenten en scholieren'.

Safira
Nar

BerichtGeplaatst: zo mei 08, 2005 11:48 pm Reageer met quoteNaar boven

haha, niet als de belasting je komt pesten .....
Ach, komt wel weer.... ik heb wel wat adresjes, eentje inderdaad helemaal voor niks in aanvang, eentje voor inderdaad rond de 200 euro voor ca. 170 blz. , maar het boek waarmee ik eigenlijk wil debuteren heeft de eerste 3 delen als 170 blz., dan moeten er nog 6 delen komen, dus ik moet nog eens zien hoe ik het ga doen. Of inderdaad in etappes gaan uitgeven, maar dan moet ik nog goede cliffhangers (is dat het juiste woord t.o.v. boeken?) bedenken.
zeby
PF abonnee

BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2005 9:41 am Reageer met quoteNaar boven

Safira schreef:
Ik heb heel veel plannen en ook wel wat verschillende manuscripten bijna af (moet nog wel proeflezers hebben!).

Ik ben best bereid als proeflezer te dienen! Lezen is mijn grootste hobby (al hoop ik in de toekomst ook schrijver te zijn), dus graag zelfs!

Site Admin

BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2005 9:44 am Reageer met quoteNaar boven

zeby schreef:
Safira schreef:

Ik ben best bereid als proeflezer te dienen! Lezen is mijn grootste hobby (al hoop ik in de toekomst ook schrijver te zijn), dus graag zelfs!
Je wilt schrijver zijn in de toekomst?
Maar je schrijft nu nog niet? Of begrijp ik dat verkeerd? Want je zou ook nu al moeten schrijven als je later echt schrijver wilt worden.

PF abonnee

BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2005 9:56 am Reageer met quoteNaar boven

Ja ik schrijf ook! Maar ik versta mijzelf pas onder schrijver als er ook daadwerkelijk iets uitgegeven is... (ben ondertussen ook bezig mijn korte verhaal voor de PF te vergroten. Als dat gepubliceerd wordt, dan kan ik mijzelf toch ook wel een beetje rekenen onder schrijver? Smile)

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Pure Fantasy forum index » Uitgeven Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 17, 18, 19  Volgende

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp